گنبد سلطانیه

سلطانیه، زمانی پایتخت و مسکن شهریاران ایران بوده و امروزه نیز آرامگاه سلطان محمد خدابنده است. مقبره اولجایتو در سال ۱۳۰۲ در شهر سلطانیه ، پایتخت سلسله ایلخانیان ، که توسط مغولان تأسیس شد ، ساخته شد. سلطانیه واقع در استان زنجان است. گنبد سلطانیهیکی از نمونه های برجسته دستاوردهای معماری فارسی و یک بنای مهم و اساسی در توسعه معماری اسلامی آن است.  بنای ۸ ضلعی سلطانیه با یک گنبد بزرگ فیروزه ای رنگ با ارتفاع ۵۰ متر اولین نمونه از گنبدهای دو پوسته ای می باشد. و دانشمندان اینطور پیش بینی می کنندکه این بنا حتی قبل از تاج محل در هند ساخته شده است.

معرفی بنا:

گنبد سلطانیه مربوط به هشتمین حاکم ایلخانی است. مقبره اولجایتو به عنوان شاهکار معماری دوره خود و یک دستاورد برجسته در پیشرفت معماری ایران به حساب می آید. به دلیل کارهای نوآورانه و تزیینات داخلی بنا می باشد.  جالب است بدانید که از این گنبد به عنوان الگویی در ساخت گنبد بزرگ فلورانس ایتالیا استفاده شده است. در اطراف گنبد هشت مناره وجود دارد.

سقف داخلی اتاق ها با آجرهای رنگی و گچ کاری تزئین شده است. در هر طرف ساختمان یک گنبد بلند وجود دارد که هر کدام حدوداً ۱۲۰ متر است. در قسمت فوقانی گنبد سلطانیه، غرفه ها و اتاق هایی ساخته شده است. در دو طرف سقف ، آیات قرآنی و نامهای خداوند به صورت دست نوشته های زیبا نوشته شده است که هم سمبل هنر ایرانی است و هم نشانه تسلیم ایرانیان به آخرین دین الهی است. ساخت این ساختمان تقریبا ۱۰ سال به طول انجامید ،  و این سازه را در بین بزرگترین گنبدهای آجری در جهان قرار داد. در این آرامگاه، برای نخستین بار در تاریخ معماری ایران در سطح پیچیده و مفصل از هنر کاشی‌کاری استفاده شده است.

این گنبد که بعد از سانتا ماریا و هاگیا سوفیا بزرگترین در جهان است ، دارای سه بخش ورودی اصلی ، مقبره و سردابه است. تزئینات و ساختار گنبد لطانیه در واقع نقطه عطفی در معماری آن دوره است و سبکی جدید در معماری متمایز از دوره سلجوقی ایجاد می کند.

تزیینات بیرونی مقبره با زوال شدید روبرو شده است ، که بر تمامیت آن تأثیر گذاشته است. با این وجود ، تزئینات داخلی تا حد زیادی دست نخورده مانده است. توسعه شهری در اطراف ملک یک تهدید بالقوه را نشان می دهد. حفظ ارزش جهانی این اثر مستلزم پاسداری صحیح از این اثر به هنگام انجام پروژه های ترمیمی است.

          

 

                           

آدرس: استان زنجان، شهر سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان اریباد