بندر زیبای پزم تیاب

در امتداد ساحل دریای عمان قرار دارد و به‌دلیل وجود صخره‌ها و ساحل شنی بکر، مکانی فوق‌العاده برای عکاسی است.

روستای پزم تیاب یکی از بنادر مهم جنوب کشور در استان سیستان و بلوچستان است که با همت و تلاش‌های بی‌وقفه مردمانش، بخشی از ماهی و میگوی کشور را تأمین می­‌کند. شغل عمده ساحل نشینان و دریادلان شریف منطقه پزم، صیادی است و این بندر، دارای حدود ۵۰ قایق و ۶ لنج ماهی‌گیری بزرگ و کوچک است.در این مقاله ، با این ساحل بکر و زیبا بیشتر آشنا می­‌شویم.

بندر زیبای پزم تیاب در امتداد ساحل دریای عمان قرار دارد و به‌دلیل وجود صخره‌ها و ساحل شنی بکر، مکانی فوق‌العاده برای عکاسی است.

 

جاذبه های این منطقه :

یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا، منظره غروب خورشید در ساحل صخره­‌ای و ماسه­‌ای است که مسافران زیادی برای دیدن این غروب زیبا و خیره‌کننده به بندر پزم می‌­آیند. بوسه ساحل به دریا در وقت غروب خورشید میان پرواز مرغان دریایی، خیلی زیبا است. غروب خورشید در این ساحل بی‌نظیر، تداعی­‌گر حرکت نور به درون آب‌های نیلگون است. نگاه کردن به این منظره آسیبی به چشم نمی­‌رساند و گردشگران تا آخرین لحظه می­‌توانند از دیدن این صحنه به‌عنوان جلوه‌­ای کوچک از خلقت خداوند لذت ببرند.

برای دیدن بهتر ساحل، یک کوه بزرگ کنار دریا و ساحل است که می­‌توان ساعت‌ها روی سنگ‌های آن به تماشای قایق‌ها و لنج‌های صیادی برگشته از دریا نشست. خلیج و اسکله پزم نیز مانند بریس، بسیار زیبا و تماشایی است. آبی بس زلال و شفاف دارد و تعداد زیادی از قایق‌ها و لنج‌های رنگارنگ بر سطح دریا قرار گرفته‌اند.

همچنین طاق صخره‌­ای زیبایی در این ساحل وجود دارد. در ساحل پزم تیاب، سنگ‌های بسیار زیبایی وجود دارند که سرتاسرشان پوشیده از صدف است. صدف‌هایی که به هیچ عنوان از سنگی که به آن چسبیده‌اند جدا نمی‌شوند؛ در همین جا است که می‌توانید تعداد زیادی خرچنگ کوچک و بزرگ خجالتی ببینید که به سرعت خود را داخل سوراخ‌های صخره و سنگ پنهان می‌کنند. اگر کمی بی‌حرکت روی سنگ‌ها بنشینید، آرام آرام از جایشان بیرون می‌آیند و می‌توانید از این موجودات دوست‌داشتنی عکس بگیرید.

بهترین زمان سفر

این ساحل که در نزدیکی منطقه چابهار است، تقریبا در هر چهار فصل سال آب و هوای معتدلی دارد. این منطقه در تابستان از بسیاری از شهرهای گرم و خشک کشور، خنک‌تر است و در زمستان هم مانند سایر شهرهای جنوبی، آب و هوای کاملا بهاری دارد؛ البته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت هوا به بیشترین میزان خود می‌‌رسد و هوا به‌شدت شرجی و مرطوب می‌شود. در کل بهترین زمان سفر به این منطقه از نظر آب و هوا از اوایل آبان تا اواسط فروردین است.