جاذبه های گردشگری در چابهار

چابهار یکی از مهمترین شهرهای بندری ایران است که از نظر اقتصادی و گردشگری بسیار مورد توجه عموم مردم قرار دارد. این شهر در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان واقع شده و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه ی دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. به دلیل جاذبه های بی نظیری که در این شهر بندری وجود دارد به آن لقب «بهشت» جنوب ایران داده شده و قطعا از سفر به آن رضایت کامل را خواهید داشت. از لحاظ آب و هوایی این شهر دارای شرایط بهاری و معتدلی است و به همین دلیل به آن لقب «چابهار» یا «چهاربهار» داده شده است.  با ما در این مقاله همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری در چابهار بیشتر آشنا شوید.

 

۱- کوه‌ های مینیاتوری

شاید سفر به سیاره مریخ برای همگان امکان پذیر نباشد، اما جای نگرانی نیست کسانی واقع دوست دارند نمادهایی از این سیاره را در کره زمین ببینند می توانند به چابهار سفر کنند و به سمت کوه های مینیاتوری بروند. این کوه ها در نزدیکی ساحل کچو تا خلیج گواتر قرار گرفته و از جمله پدیده های مورفولوژی در این منطقه به شمار می رود

۲- تالاب لیپار

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در چابهار تالاب لیپار است که در این منطقه ی زیبا و طبیعی واقع شده است و دارای چشم اندازهای فوق العاده ای در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین قرار گرفته است. این روستا در یکی از جاده های ساحلی چابهار – گواتر قرار گرفته است. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دو چندان نموده است

۳- موزه محلی چابهار

موزه ی محلی چابهار در واقع ساختمان قدیمی فرمانداری در چابهار است که از دوران قاجار تا به حال در این شهر بندری باقی مانده است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. این ساختمان قدیمی در دو طبقه ساخته شده و قسمت هایی از آن به وسیله سکو با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

۴- مسجد جامع دزک

مسجد جامع دزک از دیگر جاذبه های گردشگری در چابهار است که در ۳ کیلومتری شرق سراوان قرار گرفته است و زمان ساخت آن هنوز دقیقا مشخص نیست اما مطابق با داده های موجود گفته شده است که این مسجد مربوط به دوران صفویه می باشد. در ساخت این مسجد از مصالحی نظیر خشت و چینه و برای سقف آن از فراورده های نخل و خرما استفاده شده است.

۵- غارهای بان مسیتی

از دیگر جاذبه های گردشگری در چابهار که طرفداران بسیاری هم غارهابان مسیتی است که در ۵ کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند قرار گرفته است. این غارها ترکیبی از دو غار طبیعی و مصنوعی در کنار هم هستند که غار طبیعی دارای ظاهری نیم دایره ای است که با تراشکاری هایی درون غار گسترش یافته و وسعت بیشتری برای بازدید پیدا کرده است. یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دو سطح افقی که بر روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد.

 

۶- درخت مکرزن

درخت مکرزن که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز معروف است، نام درختی معروف در شهرهای چابهار و نیک شهر است. این درخت از جاذبه‌های گردشگری این دو شهر به‌شمار می‌آید. در واقع این گیاه نوعی گیاه هندی است است که دارای برگ‌ های پهن است و شاخه‌های آن به پایین سرازیر می‌شود و در لای شن‌ها ریشه می گستراند.

۷- گل افشان

یکی از دیدنی‌های حیرت‌انگیز شهرستان چابهار، کوه‌های گل‌افشان آن است که مهم‌ترین آن‌ها در نقطه‌ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار دارد. کوه گل فشان بندر تنگ که حدودا ۱۰۰ متر ارتفاع دارد در صد کیلومتری شهر چابهار واقع می باشد. اگر به بالای کوه بروید می توانید ببینید که چاله ای با قطری کمتر از ۱ متر و عمقی نیم متری وجود دارد که با گِل پوشیده شده است. ویژگی آن این است که در فواصل زمانی مختلف می توانید مقداری گل را مشاهده کنید که با صدایی خاص شبیه به ترکیدن حباب از این چاله خارج می شوند و در اطراف پراکنده می گردند. توجه داشته باشید که در فصل هایی که بارندگی نیست به این منطقه بروید. در کنار این کوه، دو کوه کم ‌ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می‌ رسد زمانی آن‌ها هم گِل‌ افشان بوده‌ اند.

۸- منطقه حفاظت شده گاندو

اگر اهل طبیعت بکر و حیات وحش هستید بازدید از این مورد از دیدنی های چابهار را فراموش نکنید. شما می توانید در این منطقه تنها تمساح بومی ایران که با نام گاندو شناخته شده است را ببینید. همچنین شما شانس این را دارید که حیوانات دیگری مانند سیاهگوش، جبیر، سنجاب بلوچی، خدنگ، شغال، روباه و … را با گشت و گذار در این منطقه حفاظت شده مشاهده کنید. علاوه بر این ها رودخانه باهوکلات یکی از پرآب ‌ترین رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان است که عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب استان به حساب می‌آید. این رودخانه آب‌های مناطق وسیعی از صفحات جنوبی شهرستان ایرانشهر (بخش‌های سرباز، بمپور، راسک) و شهرستان چابهار (بخش‌های دشتیاری قصر قند) را جمع‌آوری کرده و به دریای عمان سرازیر می‌کند.

۹- مسجد جامع تیس

از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری چابهار می توان به مسجد جامع تیس اشاره کرد که از لحاظ معماری این مسجد مشابه مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است. هر زائری که برای اولین به سمت این مسجد می رود به یاد تابلوهای پر از رنگ می اندازد چرا که از رنگ های بسیاری برای ساخت این مسجد استفاده شده است. مناره و گنبدهایی که با رنگ‌ های سبز و قرمز زیباتر شده ‌اند و درب‌هایی که با شیشه‌ کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم ‌نواز به مسجد داده ‌اند و مردمانی سفیدپوش و بلوچ ‌زبان که دوستانه و مهربان زائران را با لبخند نگاه می‌کنند.

۱۰- بندر گواتر

خوب یکی از اصلی ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در چابهار بندر گواتر است که در انتهایی ترین نقطه ی جنوب شرقی ایران و در منطقه ی مرزی شهرستان چابهار با مرز مشترک پاکستان قرار گرفته است. این بندر بخش کوچکی از استان سیستان و بلوچستان است که به آن گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان هم گرفته می شود. گواتر به واسطه قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌ های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست به شمار می‌رود.

۱۱- خلیج پزم

در فاصله ی ۱۰ کیلومتری غرب خلیج چابهار و در انتهای پادگان کنارک خلیج پزم قرار دارد که یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در چابهار به شمار می رود. شکل، موقعیت و پیکربندی «خیلج پزم» به طور کلی شبیه خلیج چابهار است اما اندازه ی آن خلیج چابهار است

۱۲- قلعه پیروز گت

در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قلعه ای به نام پیروز گت وجود دارد که از دوران اشکانیان و ساسانیان در این روستا باقی مانده است. این دژ بر فراز تپه ای در میانه دره تیس قرار دارد و ارتفاع تپه از دو رشته کوه پیرامون تپه  بیشتر نمی باشد. سنگ‌های به کار رفته در بناها غیر آهکی هستند که از جای‌های دیگری به اینجا آورده شده‌اند زیرا جنس خود تپه آهکی و سیلیسی می ‌باشد.