دیدنی های آذربایجان

منطقه‌ی قفقاز از تنوع نژادی و فرهنگی بسیار خوبی برخوردار است و در هر منطقه و کشور آن می‌توان فرهنگ‌های به واقع جذابی را پیدا کرد. و به خصوص باکو نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

از آنجا که باکو اغلب بخشی از ایران بوده است، امروزه مردم کشور ما با سفر به این شهر احساس غریبی چندانی نخواهند کرد و به راحتی می‌توان رگه‌های عمیقی از فرهنگ ایرانی را در این شهر و حتی سراسر جمهوری آذربایجان پیدا کرد.

می توان از باکو به عنوان بزرگترین شهر آذربایجان و بزرگترین بندر دریاچه خزر و همچنین منطقه قفقاز نام برد. این شهر زیبا ۲۸ متر پایین تر از سطح دریا در شبه جزیره آب شوران در ساحل غربی دریای خزر قرار گرفته و جزو یکی از مناطق نفت خیز جهان به شمار می رود.

شهر باکو در باور مردم به معنای باد کوبه یعنی جایی که باد زیاد می وزد تلقی می گردد. بعد از کشف اولین میدان نفتی جهان در باکو، این شهر به شدت شهرت یافت به همین دلیل مراکز و خیابان های مهمی در دوران شوروی سابق باکو ساخته شده است،

با ما همراه شوید تا در این مقاله اطلاعاتی مفید و کاربردی در مورد پایتخت آذربایجان باکو برای شما بازگو کنیم.

موقعیت جغرافیایی

شهر باکو، پایتخت آذربایجان از لحاظ جغرافیایی در ساحل غربی دریای خزر و شبه جزیره آب شوران قرار گرفته است.  این شهر بزرگترین شهر آذربایجان است.

آب و هوا

واقعیتی بسیار جالب در مورد آب و هوای باکو وجود دارد و آن هم میانگین دمای ۱۴.۲ درجه سانتی گرادی اش در تمام طول سال می باشد. دمایی که تنها ۰.۱ درجه با دمای متوسط کل زمین اختلاف دارد. این شهر دارای آب و هوای نیمه خشک و معتدل قاره ای است.

باکو شاهد تابستان هایی گرم و خشک، زمستان هایی بسیار سرد و نسبتا مرطوب و خنک خواهد بود. در برخی سال ها بارش برف در باکو زیاد و سطح شهر در تمام طول زمستان با برف پوشانده شده. بارش های تابستانی به ندرت در باکو رخ می دهد.

تاریخچه

می توان از باکو به عنوان پایتخت آذربایجان و اصلی ترین بندر دریای خزر نام برد،می توان از آذربایجان به عنوان کشوری باستانی با طبیعتی شگفت انگیز و زیبایی هایی خیره کننده نام برد، مردم این کشور به شدت میهمان نوازند و فرهنگ و سنن خاص آنها بسیار شبیه به ایرانیان است.

غذا و نوشیدنی:

این سرزمین جادویی هیجان انگیزترین غذاهای منطقه قفقاز را در دل خود جای داده . مردم این کشور هر سه تا چهار ساعت یکبار یک وعده غذایی میل می کنند، وعده هایی متنوع که با نوشیدن چای آغاز می شوند. بعد از نوشیدن چای و انجام گپی دوستانه وعده غذایی با صرف سالادی خوشمزه و میان وعده ای سبک و شگفت انگیز شروع می شود سپس با صرف سوپی خوشمزه ادامه می یابد. سوپی گرم و دلنشین که محتویاتش معمولا گوشت، ماهی، مرغ و گاهی ماست می باشد. برخی از سوپ ها نظیر پیتی (Piti)، دوشبارا (Dushbara)، سولو خینگال (Sulu- Khingal) و کوفته بزباش (Kyufta- Bozbash) می توانند برای وعده های اول و دوم سرو می شوند.

می توان از پلو به عنوان پادشاه غذاهای آذربایجانی نام برد که در وسط بشقاب سرو می شود. پلو آذربایجانی که به عنوان غذای اصلی سرو می گردد و نقشی اساسی را در وعده های غذایی این کشور ایفا می کند. پلو با گوشت، ماهی، تخم مرغ و سبزیحات سرو می شود. اکثرا این پلوها با زعفران سرو می شود، یکی از معطرترین و گل سرسبد ادویه های دنیا. غذاهای آذربایجان عموما از گوشت بره تهیه می شوند اما در برخی موارد از گوشت گوساله نیز استفاده می کنند. گوشت گوسفند و گوساله نیز جزو مواد اولیه تهیه برخی از خوراک ها نظیر دلمه می باشند. یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای آذربایجان کباب است، غذایی لذیذ که با گوشت گوسفند تهیه شده و بر روی ذغال کباب می شود. از خوشمزه ترین این غذاها می توان به کباب سیخی اشاره کرد، گوشتی که در داخل یک سیخ قرار گرفته و بر روی ذغال کباب می شود.

                   

                

 

نقاط دیدنی  آذربایجان و باکو :

 کاخ شروان‌شاهان

کاخ شروان‌شاهان پشت دیوارهای شهر قدیمی (ایچری‌شهر) واقع شده است. بنای مذکور که یکی از قدیمی‌ترین نمادهای باکو به شمار می‌رود در قرن پانزدهم میلادی (همزمان با اواخر حکومت عباسیان و درست زمانی که باکو به عنوان پایتخت پادشاهی شروان‌شاه برگزیده شد) ساخته شده است.

 

قلعه دختر:

قلعه دختر یکی از برج های تاریخی واقع در شهر قدیمی است، این برج زیبا و آجری که قدمت بسیار زیادی دارد طبق افسانه ها علت های مختلفی برای نام گذاری دارد. اما اگر به باکو و ایچری شهر رفتید حتما از این برج زیبا هم دیدن کنید.

 

تارگوویی

درست در نزدیکی شهر قدیمی یکی از زیباترین خیابان های دنیا قرار گرفته است، تارگوویی باکو، یکی از جاهایی است که در سفر به باکو حتما باید آن را تجربه کنید، تجربه غذا خوردن و قدم زدن خرید کردن و وقت گذرانی در این خیابان بسیار زیبا را از دست ندهید.

موزه فرش:

موزه فرش آذربایجان گنجیه گرانبهای فرش های دستباف آذری و چندین کشور مختلف است، فرش در آذربایجان از اهمین ویژه ای برخودار است، اولین موزه فرش دنیا نیز به دلیل همین اهمیت ویژه در بلوار ملی به شکل یک فرش لوله شده ساخته شد. هنگامی که وارد موزه فرش آذربایجان می شوید، ۱۰,۱۳۹ شی مختلف را در هفت مجموعه جذاب خواهد دید که در طی بازدید از آن ها نه تنها از گنجینه های ارزشمند کشور آذربایجان دیدن می کنید، بلکه اطلاعات جالب توجهی از تاریخ این مرز و بوم به دست خواهید آورد. طبیعی است که چند مجموعه به فرش های مختلف از دوره های تاریخی آذربایجان اختصاص داشته باشد، البته در کنار آن ها مجموعه هایی از زیورآلات، ظروف فلزی، سرامیکی، چوبی، شیشه ای و … نیز در معرض نمایش قرار دارد. از زمانی که بنا شد فرش آذربایجان به عنوان میراث ناملموس در یونسکو به ثبت برسد، مسوولان این کشور توجه بیشتری به موزه فرش نشان دادند. به این ترتیب قرار شد ساختمان جدیدی با معماری خاص برای این موزه ساخته شود. برای این منظور در بلوار باکو سازه ای به شکل فرش لول شده ساخته شد و در سال ۲۰۱۴ موزه جدید را افتتاح کردند.

آتشگاه سورخانی باکو

آتشگاه سورخانی یکی از دیگر دیدنی هاست ، این آتشگاه که قدمت بسیار زیادی دارد طبق نظریات تاریخی از مکان های پرستش آتش نزد زرتشتیان است، آذربایجان که به سرزمین باد و آتش معروف است اهمیت ویژه ای به این آتشگاه زیبا و تاریخی میدهد.

میدان فانتین

میدان فانتین یکی از شادترین مکان‌های دیدنی باکو است که پاتوق خرید، پیاده‌روی، گپ زدن و غذا خوردن باکویی‌ها محسوب می‌شود. به خصوص اگر همراه بچه‌ها در باکو باشید، حسابی خوش می‌گذرانند. در یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های روباز میدان بنشینید و کباب بخورید و چای بنوشید. چرخی میان مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی دور میدان بزنید، خرید کنید سوژه‌های خوبی هم برای عکاسی دارید: نمای بیرونی موزه نظامی گنجوی که با مجسمه‌های زیبا تزئین شده و مجسمه برنزی زن جوان آذری با چتر بیرون رستوران مک‌دونالد.

برج های شعله :

ین سه برج شیشه‌ای با انحناهای سینوسی و رنگ آبی، بلندترین آسمان‌خراش‌های شهر باکو و نماد معماری معاصر آن هستند. برج‌های شعله بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر ارتفاع دارند و آنقدر غول‌آسا هستند که از فاصله‌های دور هم به خوبی دیده می‌شوند. در طراحی این برج‌ها از آتش الهام گرفته‌اند و نورپردازی شبانه آن‌ها طوری است که مثل شعله‌های آتش روی سیاهی آسمان دیده می‌شوند. بعضی شب‌ها هم به رنگ پرچم ملی آذربایجان درمی‌آیند. شب‌ها از دورترین نقاط شهر هم می‌توانید شعله این برج‌های سر به فلک‌کشیده را ببینید. چند تا از رستوران‌های خوب باکو را هم حوالی همین برج‌ها می‌توانید پیدا کنید.