راهنمای سفر به سمرقند

در این راهنمای سفر سمرقند، من قصد دارم  برخی از بهترین جاذبه های غذایی و تاریخی که شما قطعا نمی خواهید آنها را هنگام بازدید از سمرقند از دست بدهید را با شما به اشتراک بگذاریم.

سمرقند (گاهی اوقات نیز سامرقند خوانده می شود) یک شهر باستانی در ازبکستان است،مرکز استان سمرقند که زمانی یک شهر مرفه در کنار جاده ابریشم باستانی بوده است. سمرقند همچون یک موزه ای زنده است که شما را جذب خودش می کند، با انواع مقبره ها، آرامگاه ها، مساجد قدیمی و با انواع غذاهای خوشمزه و متنوع همچون چلو و کباب

آماده باشید برای کشف بهترین ها در سمرقند:

بدون شک شهری که در سفر من به ازبکستان بیشترین تایم را برای آن خواهم گذاشت همان سمرقند است. سمرقند قدیمی ترین شهر ساکن آسیای مرکزی است که در ابتدا در قرن هشتم پیش از میلاد تاسیس شده است و یکی از استراتژیک ترین شهرهای در کنار جاده ابریشم است که از چین تا دریای مدیترانه واقع شده است. یونسکو به سمر قند برچسب چهاراه فرهنگ را داده است.

ما فقط ۲۴ ساعت در سمرقند داشتیم، بنابراین بیشتر وقتمان را صرف بررسی غذا و تاریخ باورنکردنی شهر کردیم.

در این راهنمای سفر سمرقند، ما تمام جزئیات را در مورد برخی از بهترین چیزهایی که در سمرقند و مخصوصا در مورد بهترین غذا خوردن در این شهر جذاب ازبکستان وجود دارد را با شما به اشتراک می گذارم.

اول از همه باید تصمیم بگیرید که کجا اقامت داشته باشید ؟ ما در هتل بزرگ و لاکچری دلیماه اقامت داشتیم هتلی تازه ساز با دکوراسیون جدید اتاق هایی بزرگ با رنگ های صورتی و بنفش و بسیار تمیز.

درابتدا در ساعت اولیه صبح بیدار شدیم و به سمت آرامگاه امیر تیمور رفتیم. امیر تیمور پدر بنیانگذار سمرقند، یک مهاجم و بنیانگذار امپراتوری است. خارج از آرامگاه او دیدنی و جذاب است، با مناره و یک گنبد فیروزه ای، اما گام در داخل مقبره که می گذارید با تزیینات طلا و فیروزه که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. فقط باید مدتی بایستید و فقط نگاه کنید تا بتوانید جزییات این ساختار زیبا را درک کنید. معمولا بازدید از این آرامگاه را سعی کنید در روز اول انجام دهید تا ذهنیت وسیعی نسبت به سمرقند پیدا کنید.

ریگستان در مرکز سمرقند:

هیچ چیز برجسته تر و قابل توجهی از ریگستان، که یک میدان عظیم عمومی و مرکز تاریخی سمرقند است وجود ندارد. یک میدان عظیم مربعی را تصور کنید پر از کالاهای متنوع  و کالاهای خریداری شده از چین به عربستان، تا تمام مدیترانه. ریگستان به عنوان نماد سمرقند است و با گذشت زمان حتی فرهنگ و معماری را در سراسر مناطق اطراف آن تحت تأثیر قرار داده است.  ای میدان در حال حاضر در این میدان خانه هایی برای حوزه ها و مساجد اختصاص یافته است  است.

مسجد و مدرسه تامیلا کوری با جزییات  فراوان بار دیگر شما را در سمر قند به شگفتی وا می دارد. کل داخل گنبد طلاکاری شده با رنگ های آبی فیروزه ای  و نارنجی که ترکیبی جالب و زیبا را به وجود می آورد.

بازار سیاب:

فقط با ۵ دقیقه پیاده روی از ریگستان ابتدا به مسجد بی بی خانم و سپس در کنار آن به بازار سیاب که یک بازار بزرگ غذایی است می رسیم. اگر زمان کافی داشتید اندکی هم در مسجد بی بی خانم توقف کنید. این مسجد هم یکی دیگر از نقاط برجسته سمرقند است که قدمت آن به سال ۱۴۰۴ می رسد. مجدد به بازار سیاب باز می گردیم. در بازار، سبزیجات تازه و میوه ها و نان – مواد غذایی ضروری سمرقند را پیدا خواهید کرد، اما یکی از نکات برجسته ای  که در مورد این بازار است  این است که میوه خشک شده و آجیل در بازار بسیار دیده می شود. ازبکستان به خاطر میوه های خشک شده شناخته شده است و این محل بهترین مکان برای خرید این محصولات است. من به خصوص از رول خشک خربزه خشک شده، که مانند خربزه خرمالو بود بسیار لذت بردم، اما احتمالا بهترین نمونه این میوه های خشک همان پر زردآلو خشک شده است.

ناهار در اوش مرکزی:

پلو ظرف ملی ازبکستان است و هر شهر و منطقه دارای نسخه خاص خودش است. زمانی که در سمرقند هستید سعی کنید هرگز این پلوی سمرقندی را از دست ندهید. ما در حدود ظهر به اوش مرکزی رسیدیم – شما باید به موقع به آنجا برسید زیرا ممکن است این غذای خوشمزه  سریع به پایان برسد. برنج پخته شده در یک تابه عظیم ریخته شده، با روغن دانه کتان، با تن هویج زرد و گوشت گاو پخته شده ترکیب است.

زمانی که شما این غذا را سفارش می دهید در آشپزخانه ابتدا مقدار زیادی روغن معطر روی برنج ریخته می شود بعد یک لایه از هویج ترد و تازه را روی برنج ریخته می شود و در نهایت یک تکه گوشت پخته شده را خرد کرده و روی غذا می گذارند و در نهایت با تخم بلدرچین و  فلفل چیلی تزیین می شود.

در این غذا برنج با روغن بسیار معطر و خوش طعم شده ، هویج ها خیلی شیرین و کاراملی هستند، و گوشت ها بسیار پخته و لذیذ هستند.  و در کل پلوی سمرقند واقعا شاهکار غذاهای ازبک است.

رصد خانه اولوغ بیک:

مکان دیگری که در سمرقند حتما باید به آن سر بزنید رصد خانه اولوغ بیک است که قدمت آن به سده ۱۴۲۰ می رسد که توسط شخص اولوغ بیک ساخته شده است. در اوج خود، یکی از پیشرفته ترین رصدخانه های جهان بود و می توانست تقریبا به طور کامل زمان، روز و فصل را اندازه گیری کند. شما می توانید بقایای رصدخانه را ببینید و از موزه کوچک در مجاور آن  بازدید کنید.

رستوران دوماشنی:

در اطراف رصد خانه به فاصله ۵ دقیقه یک رستوران محلی محبوب وجود دارد به نام دوماشنی، این رستوران در محله ای وجود دارد که نخود آن معروف است. سالاد نیز فوق العاده است، مجموعه ای از سبزیجات تازه، ترشی و ماست که شما نمی توانید به راحتی از آن بگذرید. منوی اصلی این رستوران یک ظرف که شامل نخود پخته شده و نرم در آبگوشت به همراه گوشت بره پخته شده که بسار لذیذ است. ادویه و چاشنی خیلی زیادی ندارد اما بافت نرم و لطیف و لذیذی دارد.

ادامه دارد…

منبع: www.migrationology.com