معرفی شهر تبریز شهر اولین ها:

شهر تبریز با قدمتی بیش از ۳۵۰۰ سال،مرکز استان آذربایجان شرق است.  تبریز در زمان پایتختی صفویان، بعنوان پنجمین شهر بزرگ جهان شناخته میشد و همچنین بزرگترین، مهمترین و متجددترین شهر ایران در عصرقاجار بود. این شهر پایتخت سیاسی ایران در زمان خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، جلایریان، اتابکان، تیموریان، قره قویونلو، آق قویونلو، صفویان و پایتخت دوم (ولیعهد نشین) قاجاریان محسوب میشد. آب و هوای تبریز در زمستانها سرد و در تابستانها خنک و دلنشین می باشد.

شهر تبریز از باستانی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید که در طول تاریخ اتفاق‌های تلخ و شیرین بسیاری تجربه کرده است. تبریز طویل المدت‌ترین پایتخت تاریخی کشور عزیزمان است و اوج شکوه و قدرت تبریز در زمان حکومت ایلخانان بود؛ در مدت زمان حکمرانی سلسله ایلخانی، تبریز پایتخت قلمرویی پهناور (از سمت رود نیل در شمال شرق آفریقا تا آمودریا در آسیای مرکزی) و با صلابت بوده است.گفته می‌شود در سال ۱۵۰۰ میلادی، زمانی که تبریز پایتخت  صفویان بود، به عنوان پنجمین شهر بزرگ جهان محسوب می‌شد.

 

 

ار

جاذبه های گردشگری تبریز

بازار بزرگ تبریز

این بازار قدیمی با یک کیلومترمربع وسعت، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا است؛ بازار بزرگ تبریز به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی در فهرست میراث یونسکو قرار گرفته است. در این بازار تعدادی کاروان‌سرا، مسجد و مدرسه با نمای آجری و گنبدهای زیبا ساخته شده که نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

بازار تبریز در زمان جاده ابریشم از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بوده و کسب‌وکار بازار در دوران حکومت صفویان رونق گرفت. موضوعی که جذابیت این بازار قدیمی را دوچندان کرده، خرید و فروش کسب‌وکارهای سنتی مردم تبریز است؛ فعالیت کسبه بازاریان سبب شده اصالت و هنر دیرینیه ساکنان تبریز حفظ شود.

خانه مشروطه شهر تبریز

این بنای تاریخی در یکی از محله‌های قدیمی شهر واقع شده و در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت، ملک حاج مهدی کوزه کنانی بوده که به سبک معماری دوران قاجار ساخته شده است.

مسجد کبود

از جاذبه های تبریز می‌توان به مسجد تاریخی کبود اشاره کرد. این مسجد باشکوه در قرن نهم هجری قمری در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دختر وی (صالحه) ساخته شد.

مسجد صاحب الامر (مسجد شاه طهماسب)

در آغاز سلطنت شاه طهماسب اول صفوی دستور ساخت مسجد صاحب الامر توسط وی صادر شد. این مسجد یک گنبد و دو مناره بلند داشت که در سال ۱۴۰۵ به دستور سلطان مراد چهارم عثمانی تخریب شد.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز به حساب می‌آید. این کلیسا در منطقه دیک باشی میدان نماز (کوروش بزرگ سابق) قرار گرفته و هم‌اکنون محل برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی مسیحیان است. بنای اولیه این ساختمان به سال ۸۷۹ تا ۹۷۹ خورشیدی بازمی‌گردد که براساس معماری و تزئینات کلیسا، قدمت آن را می‌توان به دوره ایلخانان مغول نسبت داد.

روستای کندوان تبریز

در ۵۰ کیلومتری شهر تبریز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های تبریز واقع شده که بیش از هزار سال قدمت دارد. کندوان به‌دلیل سبک معماری کم‌نظیر در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان به شمار می‌رود و تنها منطقه صخره‌ای است که نزدیک به ۱۲۰ خانواده در فضاهای صخره‌ای (لانه زنبوری) سکونت می‌کنند؛ این روستا به عنوان تنها نمونه زنده معماری صخره‌ای که زندگی در آن جریان دارد، در دنیا معرفی و شناخته می‌شود.

پارک تاریخی ائل گلی (شاه گلی)

پارک شاه گلی یکی از جاذبه‌های پرطرفدار و توریستی تبریز به شمار می‌رود. عمارت ایل گلی در زمان آق‌قویونلوها احداث شد و از آن به عنوان بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب به منظور آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تا دروازه تهران و تپلی باغ استفاده می‌شد. پارک شاه گلی در دوران صفویان گسترش یافت و در حکومت وقت پهلوی به شهرداری تبریز به عنوان یک گردشگاه عمومی واگذار شد.

یک دریاچه بزرگ با عمق ۱۲ متر در این پارک وجود دارد و هم‌اکنون در آن قایق‌سواری انجام می‌شود. این باغ و عمارت باشکوه شاه گلی در سال ۱۳۷۸ به ثبت آثار تاریخ ملی رسید. بهتر است بدانید که واژه «گُل» در زبان ترکی معنی شبیه «رودخانه» دارد.

 

تبریز «شهر بدون گدا» نامیده می‌شود. در سطح این شهر به ندرت با امر تکدی‌گری روبه‌رو می‌شوید. تبریز با داشتن بیش از ۱۰۰ تقاطع غیرهم‌سطح، به عنوان شهر زیرگذرها و روگذرها لقب گرفته است. طبق آمارهای موجود، تبریز امن‌ترین شهر، بین کلان‌شهرهای ایران است. اولین هتل به سبک مدرن در ایران، به نام مهمانخانه‌ی نظافت در تبریز شروع به کار کرد. این هتل در سال ۱۳۲۱ توسط میرزا اسحاق خان معزالدوله، در نزدیکی پل قاری تاسیس شد.