سوغاتی های شهر تبریز

تبریز به عنوان شهر اولین ها در شمال غرب ایران واقع است. این شهر با توجه به رشد صنعتی خود توانسته است به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل گردد. تبریز شهری است که مردان غیوری را در دل خود پرورش داده است و قهرمانان این خطه همیشه مایه سربلندی آب و خاک‌مان بوده‌اند. سوغات و صنایع دستی تبریز سال هاست که جز چند شهر اول ایران در این حوزه می باشد اگر امسال قصد سفر به  این کلان شهر  را دارید، بد نیست با “سوغات تبریز هم آشنا شوید.

سوغاتی های خوراکی  تبریز :

مردم تبریز دارای تنوع غذایی بالایی هستند. به  همین خاطر برای هر سلیقه ای می توان در این شهر چیزی یافت. اگر می خواهید برای عزیزانتان از تبریز سوغاتی بخرید بهتر است سری به قنادی ها و آجیل فروشی های این شهر بزرگ بزنید.

لبنیات تبریز :

از مهم ترین محصولات استان آذربایجان شرقی و تبریز لبنیات تولیدی این مناطق است. معروف ترین پنیر مربوط به روستای لیقوان  ( پنیر لیقوان)  زبان زد خاص و عام بوده و پایه ای ثابت بر  سر سفره های صبحانه های ایرانی ها است.

شکلات تسبیحی :

شکلات تسبیحی از خوشمزه ترین خوراکی های شهر تبریز است که می تواند برای سوغاتی مورد انتخاب قرار گیرد. این شیرینی خوش طعم نظر گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. شکل این شکلات ها شبیه به تسبیح بوده و مانند آن به هم متصل شده اند.

 

قرابیه تبریز: 

قرابیه یک نوع کلوچه و شیرینی  سنتی محسوب می شود که بسیار هم گران است. این  شیرینی خوشمزه  از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و …. تهیه می شود. معمولا تبریزی ها از این شیرینی برای پذیرایی از میهمانان ویژه خود استفاده می کنند و جایگاه آن در اعیاد باستانی و مذهبی نیز بسیار ویژه است.

 قرابیه در طعم های مختلفی در بازار وجود دارد که از میان آن ها می توان به قرابیه پسته ای، نارگیلی، گردویی و … اشاره کرد.

نوقا معروف ترین سوغات تبریز

نوقا  به عنوان یک شیرینی سنتی در تبریز بسیار معروف است. درواقع متعلق به اروپای جنوبی و خاورمیانه بوده و در ایران هم طرفداران زیادی پیداکرده است. این شیرینی خوشمزه  از خانواده گز ها بوده و از سفیده تخم مرغ ، شکر، گردو و وانیل تهیه می شود. خوردن این شیرینی و خرید  آن به عنوان سوغاتی به شما پیشنهاد می شود. این شیرینی جایگاه خاصی در سفره عید و مراسم شادی و جشن و سرور تبریزی ها دارد و بخشی از فرهنگ آن ها به شمار می رود.

آجیل :

آجیل استان آذربایجان شرقی  شهرتی جهانی دارد و به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. در این رابطه سوغات مراغه نیز اشاره شد. چهار مغز مهم آجیل های تبریز و مراغه  بادام هندی، بادام ، پسته و بادام کاغذی است . در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی از میوه ها ،خشکبار خوشمزه ای به نام میان پُر تهیه می شود. برای تهیه این خشکبار میوه را شسته و بعد هسته آن را به گونه ای جدا می کنند که میوه به دو نیم تقسیم نشود. سپس میوه ها را در آفتاب قرار داده و اجازه می دهند، کمی خشک شود، زیرا اگر میوه تازه را مورد استفاده قرار دهند، مواد داخلی آن خیس خواهند شد.

پس از آنکه میوه ها مقداری خشک شدند، ترکیب پودر بادام، هل و خاکه قند در داخل آن ها ریخته شده و فشرده می شود. پس از انجام این کار، میوه ها دوباره در آفتاب قرار داده می شوند تا در اثر خشک شدن جمع شده و مواد را در داخل خود نگه دارند.

 آب و هوای مناسب تبریز باعث شده تا تهیه و آماده سازی انواع خشکبار، در شرایط مناسب و به دو روش سنتی و صنعتی صورت گیرد و میوه هایی مثل آلو، هلو، انگور، زردآلو و… به صورت خشک در بازار وجود داشته باشند.

  

باقلوا :

باقلوا نام شیرینی خوشمزه ای است که از کشورهای ترکی و آسیای میانه به سایر نقاط دنیا رفته است. در ایران، طعم بهترین باقلوا را می توانید در تبریز بچشید و لحظاتی خوشمزه را برای خود خلق کنید. تبریز یکی از شهرهای مهم در زمینه تهیه باقلوا به سبک باقلواهای ترکیه است.  در تهیه باقلوا از آرد، شکر، تخم‌مرغ، هل استفاده می‌شود و این شیرینی ظاهری مربعی شکل یا لوزی شکل دارد.

صنایع دستی تبریز به عنوان سوغاتی :

در تبریز نیز علاوه برخوراکی های  خوشمزه صنایع دستی هنرمندان نیز به عنوان سوغاتی این شهر محسوب می شوند. فرش تبریز با شهرت جهانی اش در صدر این هنرها قرار دارد. چرم تبریز نیز با توجه به کیفیت فوق العاده ای که دارد بسیار معروف است. سایر صنایع دستی معروف تبریز که می تواند به عنوان سوغات انتخاب شوند عبارتند از؛

فرش و قالی تبریز

قالی ایران، در سطح جهانی شهرت بسیاری دارد ولی از میان شهرهای ایران قالی تبریز شناخته شده تر می باشد، بطوری که به تبریز لقب شهر جهانی صنایع دستی و بافت فرش داده شده است. قدمت فرش بافی و قالی بافی در استان آذربایجان شرقی  به دوران ایلخانی و سلجوقی بر می گردد . اما نقطه اوج این هنر در زمان صفویه و تیموری بود که در حال حاضر تبریز شهرت جهانی در صنایع فرش بافی دارد. هنرمندان آذربایجانی نقش به سزایی در احیاء و حفظ قالی بافی در ایران داشتند. بافت قالی همچنان در بسیاری از روستاها و شهرهای استان آذربایجان رواج دارد. علاوه بر اینکه این آثار ارزشمند به بازارهای داخلی هم عرضه می شوند، بخش مهمی از صادرات ایران نیز به قالیچه ها و قالی تبریز اختصاص دارد. پیشنهاد می کنیم برای خرید و بازدید از این فرش ها و تابلو فرش های زیبا به بازار مظفریه تبریز مراجعه کنید.

ایده ی جدیدی که با فرش های تبریز ادغام شده است هنری به نام چرم فرش است که شهرت بسیاری پیدا کرده است. این فرش ها که ادغام فرش و چرم و ورنی است بعنوان زیرانداز تزئینی و فرش و … استفاده می شود و با دکوراسیون خانه های امروزی هماهنگی دارد.

منبت کاری :

منبت کاری یکی دیگر از هنرهای استان هنرپرور تبریز می باشد. اشیاء مختلفی را می توان یافت که مزین به منبت کاری هستند، البته که در شهر تبریز می توانید منبت کاری را در ساختمان بناهای تاریخی نیز مشاهده کنید. تبریز را با توجه به داشتن استادکارهای زیاد و ماهر در زمینه منبت می توان به شهرهای فعال در این عرصه قلمداد کرد. حتی در آثار تاریخی تبریز نیز از این هنر  استفاده شده است. هنری ظریف و پر زحمت که بسیار زیبا و با ارزش است.  منبت کاری یکی از هنرهای پر زحمت و دارای ظرافت است که استادان حرفه ای آن را از مواد اولیه ارزان و ساده بوجود می آورند. منبت کاری هنری است ترکیبی از کنده کاری و حکاکی بر روی چوب که موجب نقش برجسته های زیبا می شود. این نقوش طرح های اسلیمی، خطوط کوفی و … می باشند. اگر به عنوان یادگار می خواهید قطعه ای از این هنر اصیل ایرانی را به همراه با خود ببرید می توانید از اشیائی همچون تابلوهای منبت کاری شده، جعبه های گوناگون، وسایل لوکسی همچون عصا، صفحه و مهره های شطرنج، ساعت، و صدها لوازم تزئینی دیگر … خریداری کنید.

ورنی بافی :

بافتن ورنی از صنایع دستی منحصر به فرد تبریز است. این هنر دستی توسط بانوان عشایری بافته می شود. ورنی شبیه به فرش بدون پرز یا گلیم یک رو است. قدمت این هنر بی نظیر به صدها سال پیش باز می گردد  مناطقی هم چون اهر و ارسباران بیشترین بافندگان ورنی را دارا هستند.

هنر ورنی بافی، دارای نقش خاص و بافتی منحصر به فرد است. نقوش و طرح های بافته شده در هنر ورنی بافی به استادان بافنده آنان و فرهنگ عشایری باز می گردد. زنان و دختران عشایر کوچ رو به دلیل مشغله کاری کمتر می توانند ورنی های منقوش را ببافند.

چرم تبریز:

چرم تبریز، پیشینه ی پرآوازه ای در کشور ایران دارد، در شهر تبریز تولیدکنندگان بسیاری مشغول به این حرفه هستند. از جمله مهمترین فرآورده های ساخته شده از چرم در این استان کفش است. کفش چرم تبریز جایگاه بالایی در ایران و حتی خارج از آن دارد و بعنوان یک برند با کیفیت شناخته شده است. پیشنهاد میکنیم با خرید کیف و کفش یا دیگر فرآورده های چرمی تولید شده تبریز، قسمتی از هنر و صنایع دستی تبریز را به همراه خود داشته باشید.

سفال و سرامیک تبریز:

محصولات سفالی و سرامیک (به سفال سفید معروف است) یکی از صنایع دستی رایج در شهر تبریز است علاوه بر تولید در تبریز، کارگاه های تولید آن در شهر زنور هم قرار دارد. همچنین در شبستر، سفال گری قدمت طولانی دارد و در تبریز میتوان این آثار ارزشمند را یافت.

امید داریم با سفر به  شهر و دیار استاد شهریار  و دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی تبریز سوغات و یادگاری های به ماندنی را برای عزیزانتان انتخاب و هدیه دهید. خرید سوغاتی، یکی از بخش های شیرین سفر است که باعث می شود لحظاتی متفاوت را به دور از خانه تجربه کنید، پس در سفرهای تان به فکر برنامه ریزی برای این کار باشید.