شب یلدا ، جشنی ایرانی در طولانی ترین شب سال:

شب یلدا (شب یلدا) همچنین به عنوان شب چله شناخته می شود یکی از باستانی ترین جشنواره های ایرانی است که سالانه در ۲۱ دسامبر توسط ایرانیان در سراسر جهان برگزار می شود.

یلدا یک جشن پایدار زمستانی است. این آخرین شب پاییز و طولانی ترین شب سال است. یلدا به معنی تولد است و به تولد میترا اشاره دارد. الهه اسطوره ای نور. از آنجا که روزها طولانی تر می شود و شب ها در زمستان کوتاه تر می شود.

در شب یلدا ، مردم در گروه هایی از دوستان یا اقوام معمولاً در خانه مادربزرگ ها یا پدربزرگ ها جمع می شوند تا طولانی ترین شب سال را با خوشحالی با خوردن آجیل و میوه ، خواندن اشعار حافظ ، آرزوهای خوب و صحبت کردن به استقبال گرم از زمستان میروند و یک خدا حافظی سرسخت با پاییز دارند.

غذاها و نوشیدنی ها ، بخش اصلی این سنت باستانی ایرانی :

خوردن قسمت دلپذیر شب یلدا است. ایرانی ها در این شب ویژه آجیل ، هندوانه و انار می خورند و آخرین میوه های باقی مانده از تابستان را با هم به اشتراک می گذارند. میوه های شب یلدا نیز دارای اهمیت نمادین هستند. برخی بر این باورند که هندوانه به صورت کروی خود نماد خورشید است ، در حالی که برخی دیگر معتقدند که خوردن هندوانه یکی را از آسیب در اثر بیماری های زمستانی در امان نگه می دارد. انار همچنین نمادی از تولد است و دانه های قرمز روشن آن نمادی از درخشش زندگی است.

همچنین اعتقاد بر این است که خوردن هندوانه در یلدا افراد را از گرمای بیش از حد یا هرگونه بیماری ناشی از هوای گرم تابستان محافظت می کند.

آجیل: ترکیبی از آجیل که معمولاً مانند پسته ، بادام ، فندق است علاوه بر کشمش ، زردآلو خشک یا سایر میوه ها ، انجیر و دانه های بو داده شده هندوانه و کدو تنبل. آجیل ها را می توان بو داده یا خام کرد تا مخلوط شوند.

نوشیدنی: معمولاً چای و انواع شربت. و اگر برفی وجود دارد ، ترکیبی از برف و عصاره انگور می تواند تجربه خوردن با طراوت و به یاد ماندنی برای شما در شب یلدا در ایران باشد. وعده اصلی غذا برای شام: برنج و ماهی در صورت امکان و در غیر این صورت یکی از غذاهای محلی بسته به هر شهر یا منطقه بستگی دارد.

دیگر رسوم شب یلدا:

خواندن اشعار از دیوان حافظ (فال حافظ) یک سنت سرگرم کننده از شب یلدا است. هر یک از اعضای یک خانواده یا گروهی از دوستان آرزو می کنند- در حالی که آن را مخفی نگه دارید- و به طور تصادفی کتاب را باز می کنید. سپس عضو ارشد خانواده یا دوستان اشعار منتخب تصادفی را با صدای بلند می خواند. از آنجا که اعتقاد بر این است که این شعر تعبیر آرزو و روشی است که به حقیقت می پیوندد ، تفسیر این شعر و حدس زدن خواسته های دیگران است. به این ترتیب آخرین و طولانی ترین شب پاییز با خوشحالی به پایان می رسد و اولین روز بزرگ زمستان آغاز می شود.

شب یلدا و سنت های آن چنان جالب است که به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ به فهرست گنجینه های ملی ایران اضافه شد. شب یلدا در کشورهایی مانند افغانستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان و برخی از قفقاز نیز جشن گرفته می شود. کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالیکه سنت های یکسانی دارند.

جشن گرفتن آغاز زمستان در برخی مناطق دیگر مانند پاکستان ، ژاپن ، چین ، کره ، فیلیپین ، تایلند ، ویتنام ، اسکاتلند ، بولیوی ، پرو ، اکوادور ، باهاما ، جامائیکا ، کارولینا ، و ویرجینیا ، روسیه و غیره وجود دارند که چنین مراسمی را برگزار می کنند. همه آنها از زمستان استقبال می کنند و مطابق سنت خودشان این شب را جشن می گیرند.

یکی دیگر از رسم های انجام شده در مناطق خاصی از ایران در شب چله شامل زوج های جوان درگیر است. در شب یلد ، نامزد یک سبد با غذای خوراکی شامل انواع میوه و انواع هدیه به نامزد خود می فرستد. در برخی مناطق ، خانواده دختر نیز با بازگرداندن لطف و ارسال هدیه برای مرد جوان ، همین کار را انجام می دهند.

 

در آخر باید خاطر نشان کرد که شب یلدا قرن هاست به عنوان یک مناسبت اجتماعی ویژه  در نظر گرفته می شود که همیشه خانواده ها ، فامیل و دوستان را دور هم جمع می نماید و خاطراتی خوش را برای همگان رقم میزند.

 

منبع: https://bit.ly/2OKEfVB

https://bit.ly/361PZZG