معرفی انواع واحدهای اقامتی:

اقامتگاه در واقع برای فرد مسافر بسیار اهمیت دارد آنقدر که حتی می توان گفت تعیین کننده این است که مسافر از سفر خود راضی باشد یا نه. اگر تا به امروز درصدد رزو هتلی بوده اید  پس شاید این پرسش برای شما بارها پیش آمده باشد که اصطلاحاتی که آژانس های مسافرتی درباره هتل ها به کار می برند به چه معنایی میباشند؟ تفاوت این اصطلاح ها با همدیگر در چیست؟مثلا تفاوت هاستل با هتل در چیست؟ Resort به چه معنی است؟ و …ما در این مطلب شما را با انواع هتل ها  و اصطلاحات تخصصی در مورد هتل ها آشنا می کنیم پس  همراه ما باشید:

ابتدا می خواهیم انوع اقامتگاه ها را با بیان تفاوت ها برایتان بازگو نماییم:

هتل:

این واژه برگرفته از یک اصطلاح فرانسوی به معنای میزبان بوده که در تعریف کلی عبارت است از نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. این اقامتگاه‌ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق هم  خواهد رسید. ضمن اینکه برخی هتل‌ها برای جذب مسافر بیشتر خود را به امکانات جانبی همچون رستوران، استخر، شنا، کافی‌شاپ و سالن اجتماعات مجهز کرده‌اند.

مشتریان هتل به این علت آن را انتخاب می کنند که بتوانند در اتاق‌ ها و سوئیت ‌هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن شوند. معمولا در هتل ها، اتاق های یک تخته و دو تخته ی مشتریان بیشتری دارند.

متل:

معمولا در بسیاری از نقاط در حاشیه ‌ها و جاده‌ های کمربندی شهرها برای مسافرانی که با وسیله ی شخصی مسافت طولانی را طی می ‌کنند، واحدهای اقامتی ایجاد می نمایند. معمولا متل ها در یک یا دو طبقه و دارای واحدهای مختلف است و دارای اتاق، تلویزیون، یخچال و امکانات تهیه ی چای و قهوه است. بعضی از متل‌ ها دارای تجهیزات گسترده تری هستند و بعضی ساده و محلی هستند.

معمولا متل ها در جایی است که در کنار آن سوپر مارکت و رستوران و پمپ بنزین وجود دارد که مسافران بتوان یک سری از درخواست ها و نیازهایشان را به صورت شخصی بر طرف نمایند.

نکته قابل توجه در مورد متل ها این است که به دلیل اینکه تعداد خدماتی که ارائه می دهند خیلی کمتر از هتل ها است در نتیجه هزینه آنها هم بسیار کمتر است. متل ها در نوع ساختمان هم با هتل ها متفاوت هستند.

ریزورت هتل

ریزورت هتل­ ها معمولا در کوهستان­ها، جزیزه ها و ساحل ­های خارج از شهر قرار دارند. استخرهای بزرگ، زمین گلف، انواع زمین ­های بازی و … از امکاناتی است که ریزوزت هتل ­ها به مسافرین ارائه می ­دهند. اگر دنبال یک جای دنج برای گذران تعطیلات هستید و یا می­خواهید ماه عسل رویایی و به یادماندنی را تجربه کنید، ریزورت هتل انتخاب ایده آلی برای شما است.

هاستل:

در بعضی از کشورهای جهان اقامتگاه‌هایی با نام هاستل (Hostel) وجود دارند که در بعضی مناطق با نامه‌های هوستال، بک پکرز و پانسیون هم شناخته می‎شود. هاستل  از ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است. هاستل‌ها اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌اند که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود.

بر خلاف هتل ها که آشنا شدن با مسافران غریبه چندان مرسوم نیست اما یکی از مزیت های هاستل ها  این است که شما می توانید با مسافران دیگری که در اتاق هستند وارد صحبت شوید و بدین ترتیب می توانید با اشخاص مختلف با فرهنگ های متفاوت آشنا شوید.

هاستل ها معمولا دارای آشپزخانه مشترک هستند که دارای همه وسایل مورد نیاز آشپزی مانند گاز، فر، قابلمه و کلیه ظروف هست.

در هاستل‌ها اتاق‌های خصوصی یا Private هم وجود دارند که البته گاهی قیمت آن‌ها با هتل برابری می‌کند. تعداد محدودی از هاستل ها فضایی برای کمپینگ دارند. شما میتونید چادر خودتون برای خوابیدن رو استفاده کنید. هزینه کمپینگ قطعا از هزینه تخت کمتراست.

سایت‌هایی برای پیدا کردن هاستل‌ها وجود دارد که از طریق آن‌ها شما می‌توانید هاستل‌های موجود در شهر مقصدتان را بررسی کنید. برای رزرو برخی از مکان‌ها نیاز به کارت اعتباری بین المللی ویزا کارت یا مسترکارت است که با توجه به تحریم‌های ایران، استفاده از آن برای ما مقدور نیست. در این حالت شما می‌توانید از اطلاعات تماس هاستل‌ها در این وب سایت‌ها استفاده کنید تلفنی یا از طریق ایمیل رزرو کنید. یکی از سایت‌های معروف برای رزرو هتل‌ها که اطلاعات هاستل‌ها را نیز می‌توانید در آن بیابید ساعت بوکینگ است.

هتل آپارتمان:

بسیاری از مردم تصور میکنند که سطح هتل آپاتمان از هتل ها پایین تر است در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.

اولین  تفاوت بین هتل آپارتمان و هتل  در نوع واحد اقامتی است. تعداد اعضای خانواده شما زیاد است و می خواهید در عین راحتی در کنار هم نیز حضور داشته باشید انتخاب هتل آپارتمان یک خوابه، دو خوابه و یا سه خوابه (بسته به تعداد نفرات) می تواند بهترین انتخاب باشد. لازم به ذکر است در برخی از هتل آپارتمان ها امکاناتی در حد یک هتل لوکس به مسافران ارائه می شود

هتل ها امکانات و خدمات متعددی به مسافران ارائه می دهند که بر اساس نوع و کیفیت خدمات به آن ها ستاره داده می شود، که بر این اساس از یک تا پنج ستاره متغیر می باشند. خدماتی مانند روم سرویس، کافی شاپ، لابی، استخر، ماساژ، بل من، مجموعه ورزشی، فروشگاه و غرفه، اینترنت و … اما هتل آپارتمان ها لزوما هیچ اجباری به داشتن چنین خدماتی ندارند به همین دلیل هم هتل آپارتمان ها فاقد ستاره می باشند و دارا بودن هر یک از این خدمات در هتل آپارتمان ها نشان از ارائه خدمات بیشتر به مسافران می باشد.

مهمانپذیر:

اقامتگاه‎هایی بعضا در حد هتل دو ستاره هستند که بیشتر تحت پوشش سازمان‎ها و ادارات دولتی هستند و در مواردی به‎طور اختصاصی در اختیار پرسنل زیر مجموعه آن سازمان قرار می‎گیرند. البته مهمانسراهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی به‎دلیل متولی بودن در حوزه ایرانگردی قابل استفاده عموم نیز می‎باشد.

 

اقامتگاه بوم‎گردی:

اقامتگاه های بومگردی، اقامتگاه هایی هستند که در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تاسیس شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می نمایند.

در واقع افراد محلی برای مهمانان توریست و گردشگر خود مکانی جذاب را به شیوه زندگی خودشان آماده کرده و نه تنها خاطراتی خوش را برای مهمانان خود فراهم می آورند بلکه منبع درآمدی نیز برای خود فراهم می کنند. فضای درونی اتاق‎ها و تا حدودی بیرونی آن‎ها تداعی کننده طبیعت و سنت رایج در آن منطقه است و در کل محیطی مناسب برای آرامش و تمدد اعصاب به‎شمار می‎روند.

 

 

اگر شما به مسافرت بروید ترجیح میدهید کدام نوع از واحدهای اقامتی را انتخاب میکنید.؟