قطعه ای از بهشت به نام ماسال

شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل شده و هر دو بخش مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید بهتر است به جاهایی سفر کنید که ناشناخته تر مانده اند.  ماسال یکی از این مناطق است. ماسال یکی از شهرهای زیبای استان گیلان است که جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد. آنچه ماسال را بر سر زبان‌ها انداخته ییلاقات و اقیانوس ابر آن است.  اقیانوس ابری این منطقه پدیده زیبایی است که راه رفتن بر روی ابرها را از یک تخیل زیبا به واقعیت تبدیل می‌کند. این جاذبه‌های دست‌نخورده طبیعی و وجود رودخانه و غارهای زیبای این منطقه سبب شهرت ماسال شده است.

وجود رودخانه در میانه ماسال، زیبایی این شهر را دوچندان کرده است رودهای خالکایی ماسال و رود مرغک شاندرمن رودخانه‌های مهم شهرستان ماسال هستند،رودخانه خالکایی ماسال از قله مرتفع و ۳هزارو ۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۴۰ کیلومتر از داخل شهر ماسال عبور می‌کند. این رودخانه‌ها قابلیت کایاک سواری (قایقرانی در آب‌های خروشان یا همان رفتینگ) را دارند. پارک ساحلی ماسال در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که روز خوبی را در کنار خانواده‌ها می‌توانید در آن بگذرانید.

جلوه‌های طبیعی و سرسبزی این منطقه از استان گیلان به اندازه‌ای گسترده است که می‌توان شهرستان ماسال را یکی از منحصر به فرد ترین و زیباترین مناطق استان گیلان نام برد. این منطقه را بهشت دست نخورده طبیعت می نامند. اقلیم این منطقه به تبعیت از آب و هوای کل استان معتدل و مرطوب است که در مناطق کوهستانی جای خود را به آب و هوای معتدل کوهستانی می‌دهد.

این شهرستان جاذبه‌های توریستی فراوانی دارد مانند:  مناظر زیبا و دلپذیر گسترده‌ای از قبیل جنگل‌های سر به فلک کشیده، درختان تنومند، آبشارهای طبیعی، حیات وحش و مراتع سرسبز دارد؛ وجود ۱۷ غار بزرگ و کوچک در ماسال سالیانه مسافران و گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور به این منطقه می‌کشاند.

بام سبز ماسال، چشم انداز زیبای این شهر است که در یک کیلومتری شهر واقع شده و به جرأت می‌توان از بام سبز ماسال به‌عنوان یکی از بی‌نظیرترین مناطق گردشگری کشور نام برد.

در این منطقه، علاوه بر جلگه شهر ماسال، بخش‌هایی از شهرستان‌های صومعه سرا و بندر انزلی با مناظر بسیار زیبا قابل رویت است.

ییلاقات ماسال

برای رفتن به این ییلاقات منحصربه‌فرد باید حدود ۲۵ کیلومتر در میان کوه‌های سرسبز و مه‌آلود و دره‌هایی زیبا پیش بروید. اولین ییلاق در ارتفاعات، روستای اولسبلانگاه نام دارد. ییلاق “اولس بلنگاه” یکی از منحصر به فردترین ییلاقات استان گیلان محسوب می‌شود؛ اولس بلنگاه ییلاقات میان کوهی و پر جمعیت و دارای ساختمان‌های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است که اغلب ساکنان آن از شهروندان ماسال بوده که برای استراحت و گذراندن فصل گرما در آنجا زندگی می‌کنند. اولسبلنگاه نامی تالشی ست و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز.

 

جاهای دیدنی و جذابیت‌های سفر به اولسبلنگاه ماسال

در ییلاق اولسبلنگاه تجربه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی را همزمان با کیفیتی بالا دارید. تجربه هایی از قبیل:

  • فضای روستاییِ بی نظیر
  • اقامت در کلبه‌های چوبی و گرم شدن کنار آتش هیزم
  • شنیدن صدای پرندگان و وجود گله گاوها و گوسفندان
  • منظره کلبه‌های ییلاقی که رو به سوی مراتع سرسبز باز می‌شوند
  • محصولات دامی مانند شیر، کره، پنیر، عسل طبیعی و نان سنتی
  • آب گوارای چشمه‌ها
  • هوای مه‌آلود اولسبلنگاه و ابرهایی که پایین دست را پوشانیده‌اند

تور‌ها معمولا برنامه نیسان سواری از روستا تا ارتفاعات آلاله را در برنامه خود دارند.

 

از آلاله به منطقه اشراف کامل دارید. حتی شهر ماسال هم در دیدرس‌تان قرار دارد. غروب آفتاب در این ارتفاع همچون طلوع آن تجربه‌ای فراموش نشدنیست. از اولسبلنگاه می‌توان دریا را هم دید. البته اگر مه دورتان را نگرفته یا فرشی از ابر دیدتان را محدود نکرده باشد. معمولا ابر‌ها صبح‌های زود جلوه‌گری می‌کنند.

سعی کنیددر این سفر تا میتوانید به ثبت خاطراتتان بپردازید  چون به هر طرف که نظر می کنید مناظر زیبایی می بینید که ثبت آنها خالی از لطف نیست. مسیررفتن به اولسبلنگاه بسیار آسان است. عمده‌ترین دلیل پر رفت و آمد بودن اینجا علاوه بر زیبایی همین آسان بودن مسیر آن است.

توصیه‌های سفر

  • به دلیل شرایط آب و هوایی که ماسال دارد؛ قبل از سفر از وضعیت جوی مطلع شوید.
  • به دلیل مه‌گیر بودن مسیر و عدم دید کافی حتما قبل از غروب خود را به محل اقامتتان برسانید.
  • به دلیل نبود امکانات شهری در اولسبلنگاه؛ مواد غذایی و وسایل لازم را از ماسال تهیه کنید.
  • به دلیل وضعیت روستایی منطقه چراغ قوه همراه خود داشته باشید.
  • اولسبلنگاه شب‌های سردی دارد؛ پس لباس گرم و پتو همراه خود ببرید.
  • کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید.
  • زیرانداز، چادر و در صورت تمایل به اقامت در طبیعت کیسه خواب و پتوی مسافرتی برای اطراق با خود ببرید.
  • قطعا می‌خواهید خاطرات سفرتان را ثبت کنید؛ پس پاوربانک همراه خود داشته باشید.
  • در صورت برپا کردن آتش پیش از ترک محل حتما از خاموش شدن آن مطمئن شوید. بهتر است از شهر زغال بخرید. در غیر این صورت فقط از شاخه‌های خشک برای برپایی آتش استفاده کنید. و آتش را در جاهایی که قبلا به همین منظور ایجاد شده‌اند روشن کنید

♦حتما کیسه‌‌های زباله‌ بزرگ به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. اگر همه‌ی مردم بخواهند چنین کاری بکنند از طبیعت چیزی باقی نمی‌ماند. (همان‌طور که خیلی مکان‌ها تا الان تخریب شده‌اند.)