دیدنی های آتن

آتن پایتخت کشور یونان، زادگاه تمدن غرب، سرزمین اساطیر افسانه‌ای، شهر سازه‌های باشکوه،  و زادگاه بازی‌های المپیکی و … است. آتن آنقدر معروف است که نیازی به معرفی دقیقی ندارد. از هرکسی که درباره‌اش بپرسید بالاخره چیزی برای گفتن دارد. یکی از فیلسوف‌هایش می‌گوید و دیگری از سابقه بازی‌های المپیک که به آتن برمی‌گردد . نام هر شهر  یونان از یکی از الهه  های یونان باستان گرفته شده ، مثلا آتن از ایزبانوی جنگ و خرد به نام  آتنا گرفته شده است. او دختر مورد علاقه‌ی زئوس بود و تمام تلاشش را می‌کرد که شهرش را از گزند دشمنان دور نگه دارد.
  1. مجموعه‌ی آکروپولیس

گشت و گذار در آتن را باید از قدیمی‌ترین بخش شهر شروع کرد؛ آکروپولیس، نماد آتن و یونان است و از جاهایی در این شهر است که حتما باید از آن دیدن کنید.  غیر ممکن است کسی به آتن سفر کند و از آکروپلیس دیدن نکند، چرا که بسیاری از خرابه های مشهور آتن در این جا قرار دارند. با این که آکروپلیس فقط ۱۵۶ متر ارتفاع دارد، بلندترین و مرتفع ترین نقطه در روح فرهنگی یونان را دارد. به خاطر همین در هر نقطه‌ای از شهر که باشید، آکروپولیس را خواهید دید. آکروپولیس مجموعه‌ای از بناهای مختلف است که به مرور زمان ساخته شدند. شاخص‌ترین‌شان برمی‌گردد به زبان پریکلس، سیاست‌مدار آتنی (۴۹۵-۴۲۹ ق.م). او تلاش بسیار زیادی کرد تا شهر آتن از هر لحاظ بر شهرهای دیگر برتری داشته باشد. آکروپولیس مملو از پیکره‌ها، تندیس‌ها، برج‌ها، ستون‌ها، پرستشگاه‌ها و محوطه‌های تئاتر است که هرکدام شاهکاری بی‌نظیر از معماری یونان به شمار می‌روند.  معبد پارتنون، معبد قدیمی آتنا، تئاتر هرودس آتیکوس، تئاتر روباز دیونیسوس و مجسمه‌ی برنزی آتنا از بخش‌های مهم آکروپولیس هستند که در برنامه‌ی بازدیدتان حتما باید سراغ‌شان بروید.

نمایی سه‌بعدی از آکروپولیسکه به راحتی  می‌توانید متوجه موقعیت بناها در این مجموعه شوید.

 

۲- معبد زئوس المپیا

سفر به سرزمین خدایان باستان بدون بازدید از معبد باشکوه خدای آسمان‌ها یعنی زئوس معنایی ندارد. این معبد در قرن ششم پیش از میلاد مسیح به سبک دوریک که یکی از سبک‌های معماری کلاسیک یونان است، یک مجموعه ی باستانی است که ساخته شدنش ۷ قرن به طول انجامیده است. امروزه این بنا مانند یادآوری از تاریخ یونان است با این حال از ۱۰۴ ستون آن فقط ۱۵ تا باقی مانده است، طول هر کدام از این ستون ها ۱۷ متر است. شهرت این معبد به خاطر تندیس زئوس بود. تندیسی که ۱۲ متر ارتفاع داشت و از عاج فیل ساخته شده بود. فیدیاسِ مجسمه‌ساز برای ریش و لباس‌های زئوس از ورقه‌های طلا استفاده کرد تا به تندیس خدای المپ ابهت بیشتری بدهد.

آنچه از زئوس بعد از جنگ و ویرانی ها باقی مانده است.

 

زئوس در روزهای اوج خود این چنین بوده است.

در این نقاشی به عظمت تندیس زئوس می توان پی برد

۳- محله پلاکا

وقتی اسم آتن را در گوگل سرچ کنید، از بین عکس‌های ساحلی یا بناهای تاریخی، خیابان‌های سنگ‌فرشی را می‌بینید که از در و دیوار خانه‌هایش گل‌های رنگارنگی آویزان است. این خیابان‌ها بخشی از محله‌ی قدیمی پلاکا (Plaka) هستند که از معروف‌ترین بخش‌های شهر به شمار می‌آیند.
پلاکا منطقه‌ای کوچک و خوش‌رنگ در کنار آکروپولیس است که با خیابان‌های زیبای سنگ‌فرش شده‌اش، مکانی بسیار دلنشین برای گشت زدن، عکس‌گرفتن، تماشای مغازه‌های جورواجور و چشیدن خوراکی‌های خوشمزه یونان است. پلاکا بین دامنه‌های شمالی آکروپولیس و خیابان ارمو قرار گرفته و پر ا ز کلیسا، خانه‌های قدیمی، خیابان‌های بسیار باریک و رستوران‌های سنتی یونانی است.

در ادبیات یونانی، پلاکا محله‌ی خدایان بود چون به خاطر نزدیکی به آکروپولیس خدایان المپ در اینجا هم رفت و آمد می‌کردند.

 

۴- آگورا

اگر در آکروپولیس باشید از سمت شمالی دیوارهایش ستون‌ها و بقایای  ساختمان‌های دایره‎ای شکلی را خواهید دید، که به آگورا معروف است. اینجا جایی بود که یونانیان باستان دور هم جمع می‌شدند، داد و ستدهای‌شان را انجام می‌دادند، در نظرسنجی و رای‌گیری‌های مهم شرکت می‌کردند و با هم به مباحثه می‌پرداختند. در حقیقت آگورا قلب تپنده‌ی آتن بود .
آگورا در زبان یونانی ‘Ah-go-RAH’ تلفظ می‌شود که به معنی تجمع و سخنرانی است. هر شهر یونانی آگورای خودش را داشت اما معروف‌ترینش همین آگورای آتن است. بهترین راه برای رسیدن به آگورای آتن دروازه‌ی شمالی خیابان آدریانو نزدیک کلیسای سنت فیلیپ است.

شاید آگورای باستانی شبیه این نقاشی باشد.

۵- موزه ملی باستان شناسی آتن (National Archaeological Museum)

موزه ملی باستان‌شناسی یونان یکی از مهم‌ترین موزه‌های دنیا و بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی جهان است. مجموعه‌ای از مهم‌ترین آثار باستانی یونان را در خود گنجانده است. موزه‌ی باستان‌شناسی آتن از سال ۱۸۲۹ میلادی کارش را شروع کرده و الان به موزه‌ای مهم و معروف در دنیای باستان‌شناسی و تاریخ دنیا تبدیل شده است.در این موزه می‌توانید علاوه بر مجسمه‌ها و ماسک‌های بسیار، مجموعه‌ای از نخستین نسخه‌های متون فلسفی و اولین نمایشنامه‌های تاریخ را مشاهده کنید. به جرئت می‌شود گفت که بازدید از موزه‌ی باستان‌شناسی آتن کامل کننده‌ی گشت شماست.

۶- باغ ملی آتن (The Athens National Garden)

باغ ملی آتن بهترین نقطه برای فرار از شلوغی شهر و پیدا کردن آرامش در فضایی سرسبز و زیبا است. این باغ در واقع ییلاق آتنی‌ها محسوب می‌شود. اگر با خانواده به آتن سفر کرده‌اید، این باغ بهترین انتخاب برای سپری کردن یک عصر دلپذیر به دور از جنب و جوش شهر است، جایی که علاوه بر فضای سبز دارای کافه‌ها، نیمکت و آلاچیق‌های بسیار، تالاب پرندگان و یک باغ وحش کوچک است.

 

 

۷- سواحل آتن

پایتخت یونان را بیشتر به دلیل آثار تاریخی و ویرانه‌های باستانی‌اش می‌شناسند و از وجود سواحل زیبا و هیجان‌انگیز آن غافل هستند. در سواحل یونان می‌توانید از ورزش‌های آبی نظیر قایق‌سواری، جت‌اسکی و غواصی لذت ببرید.

۸- تئاتر دیونیسوس (Theater of Dionysus)

تئاتر دیونیسوس محل تولد تئاتر اروپا است که به افتخار خدای دیونیسوس، در قرن پنجم پیش از میلاد بنا شده است. در این تئاتر، کمدی و تراژدی‌های فراوانی از نویسندگان معروفی چون «ایسخولوس»، «اوریپیدس» و «سوفوکل» اجرا شده است.

برای اطلاع از تور نوروزی یونان  اینجا را کلیک کنید

 

منبع : www.telegraph.co.uk