برنامه های ویژه روز جهانی گردشگری:

سال هاست که سازمان جهانی گردشگری روز بیست و هفتم سپتامبر را با عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری کرده و کشورها را بر آن داشته تا برنامه هایی را در این روز اجرا کنند و با ارائه دغدغه ها و پیشنهادات کاربردی، پیشرفتی روز افزون را برای این صنعت به ارمغان بیاورند. جالب است بدانید که از دیرباز و پیش از آنکه روزی از سال به عنوان روز جهانی گردشگری در نظر گرفته شود، نشست هایی توسط سازمان جهانی گردشگری در کشورهای مختلف برگزار می شد تا اینکه در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۹ در نشستی در کشور اسپانیا این روز را به عنوان روز جهانی گردشگری با نام بین المللی “World Tourism Day” و به اختصار “WTD” برگزیدند.

چرا ۲۷ سپتامبر؟

دلیل انتخاب ۲۷ سپتامبر این است که در این روز، فصل سفر در نیم کره شمالی پایان می یابد و در نیمکره جنوبی آغاز می شود. در این زمان بسیاری از مردم در سراسر جهان به سفر و گشت و گذار  فکر می کنند.

میزبان ؟ و شعار؟

سازمان جهانی جهانگردی شعار سال ۲۰۱۹ را «گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه» انتخاب کرده است. ایران نیز سال جدید گردشگری را با شعار «آموزش، مهارت و اشتغال» از پنج مهر آغاز می‌کند. طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این مناسبت به‌مدت یک هفته و با برگزاری ۵۰۰ رویداد، گرامی‌ داشته می‌شود. اما میزبان مراسم روز جهانی امسال در ایران، برخلاف سنت همیشه شهر تهران نیست و مراسم در استان سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

چرا این شعار؟

ایجاد شغل و امنیت شغلی برای افزایش مشارکت اجتماعی، صلح و امنیت ضروری است و باید از حداکثر پتانسیل های هر بخش اقتصادی برای تامین مشاغل مناسب و معقول استفاده شود. ظهور فناوری های جدید هم منجر به توسعه اشکال جدید کار شده است که به سرعت در حال تغییر روند تولید در سراسر جهان هستند.

نقش گردشگری در ایجاد شغل اغلب کم ارزش در نظر گرفته می شود؛ این درحالی است که گردشگری مستقیما باعث ایجاد ۱۰٪ از مشاغل جهان شده است و به دلیل پتانسیل ایجاد مشاغل مناسب، در سند ۲۰۳۰ یونسکو (اهداف توسعه پایا) سهمی برای آن در نظر گرفته اند.

سیاست های جدید برای به حداکثر رساندن پتانسیل های گردشگری برای ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر به ویژه برای زنان و جوانان، لازم است. این سیاست ها باید با پیشرفت های فناوری ترکیب شوند و آنها را منعکس کنند.

مهارت های گردشگری آموزش داده شده و مواردی که کارفرمایان گردشگری به آن احتیاج دارند، با یکدیگر تطابق ندارند و سیاست ها و اقدامات باید در جهتی هدایت شوند که بتوانند این عدم تطابق را برطرف کنند.

این امر مستلزم یک رویکرد جامع برای آینده کار در گردشگری است که باید با تقویت همکاری بین همه مجریان، از جمله بخش های دولتی و خصوصی همراه شود.

 

 برنامه های مربوط به این هفته ؟

به‌گفته‌ی پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، بیش از ۳۰ برنامه در قالب نشست و کارگاه آموزشی، نمایشگاه صنایع‌دستی، تورهای تهرانگردی و شهرستان‌گردی با مشارکت و همکاری اصناف و اتحادیه‌های گردشگری در تهران برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود. در تاریخ ششم تا دهم مهرماه، علاوه بر برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی، تورهایی در شهرستان‌های ری، ورامین، شهریار، قرچک، ملارد و پاکدشت برگزار می‌شود. تور پیاده‌روی فعالان صنعت گردشگری در بافت تاریخی تهران قدیم نیز با مشارکت انجمن صنفی راهنمایان و دفاتر خدمات گردشگری روز جمعه پنج مهرماه انجام خواهد شد. پرهام جانفشان ادامه می‌دهد:

تخفیف ۱۵ درصدی مراکز اقامتی و پذیرایی منتخب از تاریخ پنج تا ۱۲ مهر از دیگر برنامه‌های این هفته است. به منظور توجه حداکثری به رشد اقتصاد هنر در توسعه‌ی گردشگری پایدار، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در شهر تهران و شهرستان‌های استان با تخفیف ۱۵ درصدی در عرضه‌ی آثار هنری برگزار می‌شود.

امسال (۹۸) برای نخستین بار در تاریخ ایران، مراسم ملی روز جهانی گردشگری، خارج از پایتخت برگزار می شود و استان سیستان و بلوچستان میزبان آن است. به جز این مراسم ملی این برنامه ها نیز در نظر گرفته شده اند:

  • امکان بازدید رایگان و نیم بها از تمام موزه های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • افتتاح پروژه های گردشگری
  • تجلیل از فعالان، سرمایه گذاران و کارآفرینان صنعت گردشگری
  • برگزاری جشن ها، نمایشگاه ها و گردهمایی ها در همه استان ها

سخن آخر

روز جهانی گردشگری فرصت خوبی برای همه ی ماست تا ارزش این صنعت را بیشتر بدانیم و رفتار های خودمان را به عنوان یک گردشگر مورد بررسی قرار دهیم.