تخت جمشید در مرودشت:

یکی از معروفترین اثار باستانی ایران که به ثبت جهانی در یونسکو رسیده تخت جمشید میباشد ، این بنا در دوران زمامداری داریوش بزرگ ، خشایارشاه و اردشیر اول ساخته شد. این بنا که به عنوان پایتخت جدید و باشکوه هخامنشیان در پارسه در سال ۵۱۸ قبل از میلاد بود شامل ۳۹ قرارگاه مسکونی بوده و در دورهٔ هخامنشیان ۴۳٬۶۰۰ نفر جمعیت داشته‌ تخت جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و در ۵۷ کیلومتری شیراز قرار دارد. این مکان تاریخی از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در یونسکو است.

سازه های آبی در شوشتر :

در دوران ساسانیان این سازه های آبی بعنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شد که در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب که محلی جهت استراحت و تفریح است و بسیار جالب هستند. این ۱۳ اثر بصورت یک سیستم واحد و در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند. این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده‌است ، این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۸ به عنوان یک اثر ملی در یونسکو به ثبت رسید.

قره کلیسا در ماکو :

قره کلیسا در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران قرار گرفته است. این مجموعه ، شامل سه کلیسای اصلی با نام‌های قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و زور زور است. این کلیسا به لاتین کلیسای مقدس تادئوس نامیده می‌شده که نام یکی از حواریون مسیح است که برای تبلیغ دین مسیحیت به منطقهٔ جنوب فلات ارمنستان آمده و در سال ۶۶ میلادی، تادئوس مقدس به همراه سان‌دُخت، دختر پادشاه آن زمان و چند نفر دیگر ، که به دین مسیح ایمان آوردند، به دستور پادشاه ارمنستان دستگیر شدند و به قتل رسیدند و تادئوس مقدس در مکان فعلی کلیسا مدفون شد. این اثر در تیرماه ۱۳۸۷‌ در یونسکو به ثبت رسید.