همه چیز در مورد بلک فرایدی

چرا بلک فرایدی؟

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه نامی غیررسمی برای اشاره به آخرین جمعه ماه نوامبر است که آغاز فصل خرید کریسمس محسوب می‌شود. جمعه سیاه یک اصطلاح عامیانه برای جمعه بعد از شکرگزاری در ایالات متحده است. این به طور سنتی آغاز فصل خرید کریسمس در ایالات متحده است. بسیاری از فروشگاه ها فروش های بسیار تبلیغاتی را با قیمت های تخفیف ارائه می دهند و اغلب خیلی زود باز می شوند، گاهی اوقات تا نیمه شب باز هستند.

 آغاز جمعه سیاه :

جمعه سیاه از سال ۲۰۰۵ به طور معمول شلوغ ترین روز خرید سال در ایالات متحده بوده است. نام جمعه سیاه از موضوع رسوایی بازار طلا گرفته شده است.
بعداز اتمام جنگ داخلی آمریکا دو آمریکایی از طریق خریدهای عمده انحصار موقت طلا را به دست گرفتند و دولت آمریکا برای به ثبات رساندن قیمت ها حجم زیادی طلا را وارد بازار کرد که این اقدام باعث ویران شدن زندگی خیلی ها شد.

وجه تسمیه این روز:

در گذشته حسابداران اگر در ترازنامه های خود به سود میرسیدند از جوهر مشکی استفاده میکردند.در روز فردای عید شکرگزاری که سرآغاز خریدهای قبل از عید و در زمان رسوایی بازار طلا بود ترازنامه های خودرا مشکی رنگ دیدند.به همین دلیل فردای عید شکرگزاری را جمعه ی سیاه نامیدند.

پلیس فیلادلفیا هم به خاطر ترافیک و شلوغی وحشتناک خیابان ها لقب جمعه سیاه را روی این روز گذاشت. روزنامه ی نیویورک تایمز هم در سال ۱۹۷۵ از این عبارت برای شلوغ ترین روز خرید و ایجاد ترافیک های سنگین به علت خرید کردن مردم استفاده کرد.

حالا جمعه ی بعد از روزعید شکرگزاری در سرتاسر جهان تعطیل رسمی است و این روز پرسودترین و شلوغ ترین روز خرید در سال شناخته میشود.
جمعه ی سیاه اکنون بزرگترین روز حراجی سال در سراسر جهان بوده و به یک سنت تبدیل شده است و تمام فروشگاه های آنلاین و فیزیکی از این موقعیت برای فروش کالاهای خود با تخفیف های ویژه استفاده میکنند.