همه چیز در مورد ویزای شنگن

شینگن در اصطلاح به منطقه‌ای در اروپا اطلاق می‌شود که ۲۶ کشور حاضر در آن نیاز به پاسپورت و باقی محدودیت‌های مرزی برای تردد اتباع خود را حذف کرده و از منظر گردشگری و یا تردد به منزله کشوری واحد به شمار می‌آیند. کشورهای عضو منطقه شینگن هر اندازه در قبال اتباع خود و عبور مرور مرزی آنها سهل گیرند، در قبال اتباع کشورهایی که برای ورود به این حوزه نیاز به ویزا دارند، سخت گیر خواهند بود.

این منطقه که در وبسایت رسمی شنگن از آن با عناوینی همچون بزرگترین منطقه بدون نیاز به پاسپورت جهان نیز یاد شده‌است، در سال ۱۹۸۵ پس از پیمانی با همین نام (در کشور لوکزامبورگ) بین ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۴ کشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) شکل گرفت و محدوده‌ای به مساحت ۴،۳۰۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی ۴۲۰ میلیون نفری را در بر می‌گیرد.

ویزای شینگن چیست؟

برای ورود به منطقه شنگن نیاز به ویزای شینگن (Schengen Visa) دارید. این ویزا ورود به ۲۶ کشور عضو این پیمان را جواز می‌دهد و دارنده این ویزا خواهد توانست برای مدت‌ زمان و شرایطی مشخص به هریک از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کنند. ماهیت و هدف از سفر متقاضی تعیین کننده نوع و مدت زمان ویزای شینگن خواهد بود. به بیان دیگر اینکه هدف از سفر شما شرکت در توری گردشگری است یا انجام فعالیتی تجاری و یا صرفا توقف چند ساعته در یکی از کشورهای عضو، نوع ویزا و مدت اعتبار آن را تعیین خواهد کرد.

ویزای شینگن می‌تواند توسط هر یک از کشورهای عضو این پیمان صادر شود و به رعایت برخی قوانین، دارنده آن می‌تواند در مدت زمان اعتبار ویزا بدون مشکل در هر یک از کشورهای منطقه شینگن تردد نماید.

سامانه سیستم VIS چیست؟

با راه‌اندازی سیستم «وی‌آی‌اس» در یازدهم مهرماه ۱۳۹۱، قوانین گرفتن ویزا و ورود به شینگن یکپارچه‌تر شد. VIS سامانه اطلاعات ویزای کشورهای عضو شینگن است، اطلاعات جامع ویزاها در این سیستم ثبت می‌شود و در مرزهای ورودی شینگن در اختیار مقامات مرزی قرار می‌گیرد.

انواع ویزای شینگن

بسته به هدف و ماهیت سفر، نوع ویزای شینگن متقاضی تعیین می‌گردد. نوع این ویزا از طرفی مدت اعتبار این ویزا را تعیین خواهد کرد. بنابراین انواع ویزای شینگن تعیین کننده نحوه و شرایط ورود شما به یک یا چند کشور حوزه شینگن خواهد بود. این ویزا به ۳ دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • ویزای اتحادیه شینگن یا Uniform Schengen Visa (USV)

  • ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای یا Limited territorial validity visa (LTV)

  • ویزای ملی یا National Visa

چهار نوع ویزای شینگن صادر می‌شود که در اینجا با آنها آشنا می‌شوید:

ویزای نوع C

اکثر ویزای مورد درخواست ایرانی‌ها، ویزای توریستی و نوع C آن است.

Aویزای نوع

ویزای ترانزیت است؛ یعنی مسافر نمی‌تواند از فرودگاه خارج شود، فقط می‌تواند در یکی از فرودگاه‌های شینگن، پرواز خود را عوض کند و به کشوری در خارج از شینگن برود.

ویزای نوع B

ویزای عبور است؛ یعنی مسافر می‌تواند از فرودگاه خارج شود و از شینگن به عنوان منطقه عبوری استفاده کند تا از طریق زمینی خود را به کشوری در خارج از محدوده شینگن برساند.

ویزای نوع D

ویزای بلندمدت است که معمولا تاجران و بازرگانان از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند در طی سال چندین بار به شینگن وارد و از آن خارج شوند.

ویزای شینگن مولتی چیست؟

ویزای شینگن مولتی نوعی از ویزای شینگن است که با نام ویزای شینگن نوع c نیز شناخته می شود. ویزای شینگن مولتی ویزایی بلند مدت بوده و بیشتر به درد افرادی می خورد که قصد چندین سفر در مدت زمان های کوتاه به کشورهای مختلف حوزه شینگن دارند. افرادی که می خواهند چندین بار به کشورهای شینگن در طی سال سفر و برای کار یا تجارت سفر کنند و مکرر به حوزه شینگن وارد می شوند قطعا به ویزای نوی C شینگن احتیاج پیدا می کنند. با داشتن ویزای مولتی شینگن اعتبار پاسپورت آن فرد نیز بالا می رود.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن

مدارک مورد نیاز شاید مهمترین بخش برای درخواست این ویزا باشد، زیرا پیش از مصاحبه این مدارک شماست که معرف شما خواهد بود. به بیان دیگر همین مدارک ارائه شده توسط متقاضی سرنوشت ویزا شدن و یا ریجکت درخواست وی را تعیین می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن را با هم مرور می‌کنیم:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا

  • عکس مناسب(۳.۵*۴.۵)

  • شناسنامه

  • پاسپورت یا گذرنامه

  • مدارک شغلی و کاری

  • پرینت گردش حساب مالی

  • نامه تمکن مالی

  • بلیط پرواز

  • رزرو هتل

  • بیمه مسافرتی

  • ۶۰ تا ۸۵ یورو جهت انجام انگشت نگاری در سفارت

  • واچر رزرواسیون هتل

  • دعوت‌نامه

اصل دعوت‌نامه که شخص دعوت‌کننده از کشور مقصد برای مسافر فرستاده. اگر دعوت‌نامه داشته باشید نیازی به برگه رزرواسیون هتل نخواهید داشت.

تمام مدارک باید به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند. قطع عکس‌ها باید اندازه ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتی متر باشد. پاسپورت متقاضی نباید کمتر از ۳ ماه اعتبار داشته باشد و ارائه پاسپورت‌های قبلی نیز الزامی است. حداقل پوشش بیمه مسافرتی برای ویزای شینگن ۳۰ هزار یورو است.

 

منبع:  www.isna.ir