چگونه کارت دیجیتال واکسن  را دریافت نماییم؟

با گسترش واکسیناسیون صحبت از اعمال محدودیت‌های کرونایی متفاوتی می‌شود که افراد را منوط به ارائه کارت واکسیناسیون برای دریافت برخی خدمات می‌کند. شرایط دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا چیست؟ و از چه طریقی باید این کارت را دریافت کرد؟ برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در این مقاله همراه باشید

واکسیناسیون کرونا در ایران از بهمن ۹۹ آغاز شد اما روند واکسیناسیون در ماه‌های ابتدایی بسیار کند پیش می‌رفت.  به طوری که تا روز آغاز به کار دولت جدید، یعنی ۱۲ مردادماه، ۱۳٫۵ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ در کشور تزریق شده بود که حدود ۱۱ میلیون آن مربوط به دوز اول بود. این درحالی است که امروز، ۱۱ مهرماه، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به حدود ۶۰ میلیون دُز رسیده و بیش از نیمی از آن مربوط به دوز اول است.

افزایش آمار واکسیناسیون باعث شده تا صحبت‌ها برای اجرای طرح قرنطینه هوشمند جدی‌تر شود. آن‌گونه که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید، ظرف چند هفته آینده به‌جای محدودیت‌های عمومی کرونایی شاهد اعمال محدودیت برای حضور یافتن در برخی اماکن تنها برای افرادی خواهیم بود که واکسن تزریق نکرده‌اند. کشورهای مختلف در جهان نیز از ماه‌ها پیش و با گسترش واکسیناسیون، برخی محدودیت‌های عمومی را برداشته‌اند. یکی از این محدودیت‌ها مربوط به سفرهای خارجی می‌شود که ورود گردشگران و شهروندان خارجی را مشروط به ارائه کارت واکسن معتبر علاوه‌بر تست منفی کرونا می‌کند. کمی پیش ستاد مقابله با کرونا نیز این الزام را برای گردشگران به کشور تصویب کرد. بر همین اساس، وزارت بهداشت از اوایل شهریور ماه، سامانه‌ای برای صدور کارت واکسن دیجیتال برای مسافرت به کشورهای خارجی راه‌اندازی کرد.

کارت دیجیتال واکسن کرونا چیست؟

با تزریق کرونا در مراکز واکسیناسیون، کارت یا برگه‌ای حاوی اطلاعات واکسیناسیون به فرد داده می‌شود. این اطلاعات بالافاصله در سامانه الکترونیک سلامت نیز وارد می‌شود؛ بااین‌حال این کارت‌ها نمی‌تواند ملاک سفرهای بین‌المللی قرار بگیرد یا برای بررسی صحت و سقم دریافت واکسن در مراکز عمومی و اجتماعی استفاده شود.

همین موضوع باعث شد تا مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ابتدا سامانه‌ای را برای صدور کارت دیجیتال واکسن و مسافرت به کشورهای خارجی راه‌اندازی کند. این سامانه با نشانی vcr.salamat.gov.ir    در دسترس است و کارت واکسن را به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر می‌کند. سپس سامانه‌ی دیگری به نشانی   vcr.salamat.gov.ir/fa   دراختیار دیگر شهروندان قرار گرفت تا برای دریافت خدمات مختلف اجتماعی از آن‌ها طلب شود؛ اما تا روز گذشته این سامانه تنها برای متولیدن ۱۲۸۰ تا ۱۳۲۰ فعال بود. درنهایت صبح امروز، ۹ مهرماه، سامانه جامع واکسیناسیون برای ثبت‌نام کارت دیجیتال واکسن کرونا برای عموم مردم معرفی شد.

کارت‌ واکسن دیجیتال حاوی اطلاعات مربوط به فرایند واکسیناسیون افراد است که می‌توان آن را به‌صورت PDF یا اسکرین‌شات ذخیره‌ و چاپ کرد. به‌علاوه در این کارت یک کد QR قرار دارد که با اسکن آن می‌توان به صحت و سقم اطلاعات کارت پی برد. تمامی مراحل ثبت‌نام و صدور کارت واکسن، چه برای شهروندان و چه مسافران سفرهای خارجی، رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌‌ای ندارد.

کارت واکسیناسیون برای دریافت چه خدماتی الزامی می‌شود؟

از زمان شروع واکسیناسیون در کشور بارها اعلام شده که پس از پوشش ۷۰ درصد مردم، دریافت برخی خدمات منوط به ارائه کارت واکسیناسیون خواهد شد. وزیر بهداشت جدید و ستاد کرونا نیز در روزهای اخیر از این مسئله سخن گفته‌اند. با باز شدن سامانه واکسیناسیون برای تمام گروه‌های سنی در روزهای اخیر، ستاد کرونا قصد دارد پوشش واکسیناسیون را به‌حد قابل‌قبولی برساند تا برای بازگشایی برخی مشاغل اقدام کند که در دو سال اخیر به‌دفعات مکرر بسته شدند.

گفته می‌شود همه خدمات در اماکن تجمعی، خدمات بانکی و اداری و دریافت بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس منوط به ارائه کارت واکسیناسیون خواهد شد. وزیر بهداشت در این مورد گفته است سفرهای هوایی، زیارت از اماکن مذهبی، اقامت در هتل و برخی فعالیت‌های اجتماعی همچون خدمات بانکی و حضور در دانشگاه‌ها منوط به ارائه کد QR وزارت بهداشت خواهد شد که نشان‌دهنده دریافت هر دو دوز واکسن کرونا است.