پیش‌بینی خسارات ناشی از کرونا بر صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱

کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد در گزارشی خسارات احتمالی صنعت گردشگری جهان را در سال ۲۰۲۱ مبلغی بین ۱٫۷ تریلیون تا ۲٫۴ تریلیون دلار برآورد کرد.

گزارش و ارزیابی کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (UNCTAD) نشان می‌دهد که اخلال در صنعت جهانگردی به‌واسطه شیوع ویروس کرونا قادر خواهد بود خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا را به تولید ناخالص داخلی کشورها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تا بیش از چهار تریلیون دلار افزایش دهد. این پیش‌بینی با بررسی تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر جهانگردی و تاثیر دامنه‌دار آن بر سایر حوزه‌های اقتصادی انجام شده است.

گزارش مذکور که به‌صورت مشترک و با همکاری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) منتشر شده است، حاکی از آن است که گردشگری بین‌المللی و حوزه‌های مرتبط با آن به‌دلیل تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم کاهش مسافران، متحمل ضرری به میزان ۲٫۴ تریلیون دلاری شده‌اند.

در این گزارش ضمن هشدار در خصوص تکرار اتفاقات مشابه در سال ۲۰۲۱، خاطرنشان شده که بهبود صنعت گردشگری تا حد بسیار زیادی وابسته به گسترش واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در سراسر جهان است.

«ایزابل دورانت»، سرپرست و دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در این رابطه اذعان داشت:

جهان نیازمند عزمی راسخ برای گسترش واکسیناسیون است تا بتواند با محافظت از کارگران، تاثیرات زیان‌بار اجتماعی را کاهش دهد و با اعمال تغییرات زیرساختی در صنعت گردشگری، تصمیماتی استراتژیک اتخاذ کند.

در گزارش مشترک سازمان جهانی گردشگری و کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل با اشاره به آمار رضایت‌بخش واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، اذعان شده است که در آینده نزدیک خسارات گردشگری در کشورهای توسعه‌یافته کاهش خواهد یافت و به همین تبع، کشورهای در حال‌توسعه که آمار واکسیناسیون محدودی را به خود اختصاص داده‌اند، بحران صنعت گردشگری عمیق‌تر خواهد شد.

در حال حاضر، میزان واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در سراسر جهان نامتوازن است. واکسیناسیون در برخی کشورها به‌سختی به یک‌درصد از جمعیت رسیده است و در برخی کشورها بیش از ۶۰ درصد مردم واکسینه شده‌اند.

گزارش مذکور اظهار دارد که تاثیرات منفی واکسیناسیون نامتوازن در جهان برای کشورهای در حال‌توسعه بسیار جدی‌تر است؛ چراکه این کشورها ۶۰ درصد از خسارات تولید ناخالص داخلی در جهان را به‌خود اختصاص می‌دهند.

در این گزارش آمده است که صنعت گردشگری در کشورهایی چون آلمان، انگلیس، سوئیس، فرانسه و ایالات متحده که نرخ واکسیناسیون بالایی دارند، به‌زودی بهبود خواهد یافت؛ با این حال کارشناسان معتقدند که بازگشت صنعت گردشگری به دوران اوج خود در پیش از شیوع ویروس کرونا کرونا، تا قبل از سال ۲۰۲۳ امکان‌پذیر نیست. آنان مانع اصلی این امر را محدودیت‌های سفر، مهار آهسته پاندمی، عدم اطمینان مسافران و فضای اقتصادی ضعیف عنوان کرده‌اند.

«زوارب پولولیکاشویلی»، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این رابطه اظهار کرده است:

گردشگری مانند یک شریان حیات‌بخش برای میلیون‌ها انسان است و اهمیت توسعه واکسیناسیون به‌منظور محافطت از جوامع و حمایت از صنعت گردشگری، بر کسی پوشیده نیست. این امر برای کشورهای در حال‌توسعه که وابستگی بیشتری به صنعت گردشگری دارند، از اهمیت فراینده‌ای برخوردار است‌.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که شرایط گردشگری بین‌المللی در نیمه دوم سال جاری میلادی روند بهبود خود را از سر بگیرد. با این حال کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل میزان خسارت صنعت گردشگری را برای سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال عادی ۲۰۱۹، میزان ۱٫۷ تریلیون تا ۲٫۴ تریلیون دلار برآورد می‌کند.

این نتایج به‌دست آمده بر اساس شبیه‌سازی‌هایی است که تنها اثرات کاهش گردشگری بین‌المللی را به تصویر می‌کشد و تاثیر سیاست‌هایی مانند برنامه‌های محرک اقتصادی که ممکن است به‌ کاهش تبعات همه‌گیری منجر شود، جایی در این تحلیل‌ها ندارند.