وزیر میراث فرهنگی از لغو روادید دو طرفه ایران و روسیه تا پایان ماه جاری خبر داد.

در هشتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری بخش خصوصی گردشگری که علاوه بر دکتر مونسان، ولی تیموری معاون گردشگری، تعدادی از مدیران کل، رؤسای تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری، فعالان بخش خصوصی و نیز تعدادی از استادان دانشگاه و پژوهشگران حضور داشتند، موضوع برند ملی گردشگری ایران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، این برند هم‌زمان با فرا رسیدن هفته گردشگری در مهرماه امسال رونمایی شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست با قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای طراحی برند ملی گردشگری ایران، گفت: «جای برند ملی گردشگری واقعا خالی بود و امروز خوشحالیم که این برند تدوین شده و در مهرماه امسال همزمان با فرا رسیدن هفته گردشگری رونمایی خواهد شد.»

او بیان کرد: «این برند می‌تواند در اقلام تبلیغاتی ما ثبت شود و علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در مکاتبات و اقلام تبلیغاتی خود از آن استفاده کند.»

پورتال گردشگری

دکتر مونسان هم‌چنین در این جلسه  به رونمایی از نسخه جدید پورتال گردشگری ایران اشاره کرد و افزود: «نسخه جدید این پورتال نیز به خوبی طراحی شده و به پنج زبان زنده دنیا ترجمه شده است.»

او عنوان کرد: «پورتال جامع گردشگری ایران در حقیقت یک منبع غنی برای آشنایی هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی با ظرفیت‌های گردشگری و نیز آثار فرهنگی‌تاریخی در کنار هنرهای سنتی و حتی آداب و رسوم و خوراک و غذای مناطق مختلف کشور است.»

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه ، تجربه لغو یکطرفه روادید با چین و عمان را مثبت و خوب ارزیابی کرد و گفت: در همین ارتباط پایان ماه جاری سفری به روسیه خواهم داشت و موضوع لغو دوطرفه روادید بین ایران و روسیه نهایی خواهد شد.

لغو روادید یا تسهیل اعطای روادید:

ویزای گروهی ایران و روسیه قرار بود در سال ۲۰۱۸ لغو شود. این طرح از سال ۱۳۹۳ مطرح شده بود و آمادگی از سمت ایران بیشتر بود، هرچند اداره فدرال گردشگری روسیه آن را جدی پیگیری کرد تا این‌که در سال ۱۳۹۴ «تفاهم‌نامه تسهیل اعطای روادید» به جای لغو روادید، میان وزیران خارجه دو کشور امضا و در ادامه آن، فرآیند دریافت ویزا کوتاه‌تر شد. پس از آن سفیر ایران در روسیه گزارش کرد که سفر شهروندان ایرانی به این کشور ۱۱۵ درصد و سفر اتباع روس به ایران ۴۰ درصد رشد کرد.

جدی نبودن برخی مقام‌های روس در اجرای کامل طرح لغو روادید باعث شد دو کشور گام بعدی را بردارند. روس‌ها در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد لغو ویزای گروهی گردشگری را دادند، سرانجام در آذرماه همان سال موافقت‌نامه دیگری با عنوان «تسهیل روادید گردشگران گروهی ایران و روسیه» به پاراف مدیران کل کنسولی دو کشور امضا شد.

البته مفاد آن هنوز اجرا نشده است. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ قصد داشت تفاهم‌نامه اجرایی این طرح را تا پایان سال ۱۳۹۸ به امضا برساند، اما شیوع ویروس کرونا آن را تا کنون به تعویق انداخته است. حالا او خبر داده که قرار است به‌زودی عازم روسیه شود و آن طرح به سرانجام برسد.