دیدنی های یزد

شهر یزد،‌ با القاب شهر بادگیرها، دارالعباده،‌ دارالعمل، دارالعلم،‌ شهر آتش و آفتاب، شهر دوچرخه ها، شهر شیرینی،‌ شهر قنات و قنوت و قناعت و حسینیه ایران،‌ شناخته می شود. این شهر خشتی،‌ دومین بافت خشتی جهان،‌ گسترده ترین و اصلی ترین بافت تاریخی و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور است. این بافت مساحتی حدود ۸۰۰ هکتار دارد. یزد، نخستین شهر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است.

با ما همراه شوید تا شما را با برخی از نقاط دیدنی یزد آشنا کنیم.

  • مجموعه امیر چخماق :

امیر جلال الدین چخماق شامی که از طرف شاهرخ برای حکومت یزد منصوب گشته بود، امیرچخماق یزد، مجموعه‌ای است از میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد که بسیار دیدنی است. قدمت این مجموعه به دوره تیموری (قرن نهم) برمی‌گردد. برای دسترسی به این مجموعه به خیابان امام، میدان امیر چخماق مراجعه کنید.

  • حمام ابوالمعالی:

حمام ابوالمعالی یزد در قلب بافت تاریخی یزد، روبروی بنای تاریخی زندان اسکندر، جنب بقعه هزار ساله دوازده امام و کنار مسجد چهل محراب قرار گرفته است و گردشگران می‌توانند با چند دقیقه قدم‌زدن از زیباترین بناهای تاریخی شهر یزد دیدن کنند. این بنا بر اساس معماری منطقی و حساب‌شده‌ای با آجر، ریگ، گچ و ساروج در شهر یزد ساخته شده و تزیینات به‌کار رفته در سقف آن زیبایی و اصالت خاصی دارد.

 

  • آتشکده زرتشتیان:

یزد مرکز آیین زرتشت برای زرتشتیان ایران و جایگاه چندین بنا و مکان تاریخی زرتشتی است. آتشکده که مهم‌ترینِ این عمارت‌ها و ازجمله جاهای دیدنی یزد است، جایگاه آتشی است که بنا بر روایت‌ها از قرن پنجم پیش از میلاد شعله‌ور است. آتشکده بهرام یزد در خیابان «آیت‌الله کاشانی» یزد واقع شده است. آتشی که ۱۵۰۰ سال است خاموش نشده است! بازدید کنندگان می توانند از پشت شیشه که آتش در درون آن قرار دارد به تماشای آن بپردازند. برای دسترسی به این مکان باید به خیابان آیت الله کاشانی در یزد  بروید.

 

  • خانه لاری ها:

جاذبه های شهر یزد را قطعا نمی توان در یک مطلب جای داد چرا که هر طرف این شهر زیبا و دیدنی می تواند برای خودش به عنوان جاذبه ای به شمار  برود. خانه لاری‌ها در یزد، بنایی متعلق به دوره قاجار است. این خانه حدود ۱۵۰ سال پیش ساخته شده و مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده است. این عمارت، ۶ باب خانه با معماری خانه‌های کویری دارد که در گذشته از آن به عنوان خانقاه نعمت‌اللهی استفاده می‌شد.   خانه ی لاری ها با وجود اتاق آیینه با آیینه کاری هایی با قدمت حدود پنجاه یا شصت سال، اعیانی بودن خود را به نمایش می گذارد.

  • باغ دولت آباد:

خوب بریم سراغ جاذبه هایی که شهر یزد را جهانی کرده است؛ باغ دولت آباد! این باغ جزء یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. باغ دولت‌آباد یزد یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در خیابان شهید رجایی این شهر، در مرکز شهر قرار دارد.  بنای باغ دولت‌آباد یادگاری به جای مانده از دوران افشاریه و زندیه است. فضای سبز، درختان میوه و گل‌های بسیار زیبا در محوطه باغ، فضای بی‌نظیری را ایجاد کرده است.  عمارت بلند این باغ بلندترین بادگیرهای جهان را دارد و از نظر معماری بسیار ارزشمند است. برای ورود به باغ باید از یک هشتی نسبتا بزرگ عبور کرد که صنایع دستی یزد در آنجا به فروش می‌رسد.