پیش از این که رهسپار سفر شوید و تمام وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید تا از لحظه استفاده کنید (چون معمولا این کاریست که انجام می دهید، این طور نیست؟) نگاهی به آخرین تحقیقات علمی که برخی از رازهای مسافرت و داشتن حس خوب را آشکار میکنند بیندازید.

  1. اگر از غرب به شرق سفر کنید احساس خستگی از پرواز شما بیشتر خواهد بود. تحقیقات اخیر دلیل این اتفاق را کشف کردند. ساعت بیولوژیک ما چرخه طبیعی خواب/بیداری ای دارد که کمی بیش تر از ۲۴ ساعت است. سفر از غرب به شرق روز را کوتاه تر می کند، در حالی که سفر از شرق به غرب روز را طولانی تر می کند، بنابراین مغز راحت تر می تواند خود را با آن وفق دهد.

  2. ساختار مغز انسان به گونه ای است که چیزهایی که برایش تازگی دارند را به خاطر می آورد، پس اگر میخواهید سفر خود را تا مدت ها به یاد داشته باشید، باید جایی در میانه ی سفر خود تغییری اساسی در منظره ی پیش رویتان ایجاد کنید مثلا، به جای گشتن در ساحل به گردشی دریایی با قایق بروید، یا برای یک روز راهی کوهستان شوید.

  3. وقتی با افراد جدید در خارج از کشور یا برای یک جلسه ی کاری ملاقات می کنید ، معمولا لحظه ای بعد از این که خودشان را معرفی می کنند اسم آن ها را فراموش می کنید. علم می گوید که این بدلیل بی ادبی یا احمق بودن شما نیست، بلکه به خاطر تمرکز ذهنتان روی چیزهای دیگر است: مثل این که چطور در اولین برخورد تاثیر مثبتی از خود به جای بگذارید. ساده ترین ترفند برای این که سلول های خاکستریتان کار خود را انجام دهند این است که به محض شنیدن اسم فرد از آن استفاده کنید (به طور مثال بگویید:  خب جولی، چی باعث شد که به نیویورک بیایی؟)

  4. خوشحالی زمانی محقق میشود که پول خود را به جای اشیا صرف تجربه کنید. تجربه به شما دلیلی برای انتظار و خاطراتی برای یادآوری درآینده می دهد. از این گذشته، تجربه ها معمولا کوتاه هستند، یعنی زمان کافی برای وفق دادن خود با آنچه پیش می آید و تحت کنترل درآوردن شرایط ندارید، کاری که می توانید در زمان خرید یک شی انجام دهید.

  5. آیا می دانید بهترین قسمت سفرتان چه زمانی است؟ در حقیقت بهترین بخش سفر به هیچ وجه طی خود سفر نیست، بلکه در برنامه ریزی و آماده شدن برای سفر است. تحقیقی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که رفتن به تعطیلات لزوما شما را شادتر نمیکند ( اگر تجربه ی سفرتان را “استرس زا” و “بی اثر” بدانید، میزان خوشحالیتان پس از برگشت از سفر به اندازه ی کسی خواهد بود که اصلا به تعطیلات نرفته است.) اما انتظار برای تعطیلات به تنهایی سبب افزایش میزان شادی می شود. پس، چرا از همین حالا برنامه ریزی را شروع نکنید!

  6. اگر آرزو دارید که جرأت با چتر پریدن از هواپیما یا بالا رفتن از یک صخره ی صاف را داشته باشید، باید کار ساده ای انجام دهید: وقت بیش تری را با افراطی ترین دوستان خود بگذرانید. این طور که بنظر می رسد، ریسک پذیری مسری است.

  7. آیا میدانستید تحقیقی صورت گرفته که نشان می دهد شادترین زبان ها کدام اند، یعنی برای مثال، بیش ترین تعداد کلمات مثبت را شامل می شوند. طبق این محاسبه، شادترین زبان اسپانیایی است، که به همراه پرتغالی، انگلیسی، اندونزیایی و فرانسوی در صد شادترین زبان ها قرار دارد.

  8. کارکردن در طول تعطیلات از آن چیزی که انتظارش را داشتید بدتر است. تحقیقی تازه نشان می دهد که گشتن بین ایمیل های کاری در ساحل باعث می شود که چیز زیادی از سفرخود در خاطرتان باقی نماند.

  9. رابطه ای میان نوع سفری که انتخاب می کنید و شخصیت شما وجود دارد. برای مثال، احتمال این که افراد درونگرا یک سفر کوهستانی را انتخاب کنند بیش تر است، درحالی که برونگرایان گشت و گذار ساحلی را انتخاب می کنند.

  10. پرواز مکرر به افزایش وزن می انجامد. گروهی که بیش تر در معرض خطر قراردارند کسانی هستند که به مسافرت کاری میروند و بیش از ۲۱ روز در ماه سوار هواپیما می شوند.