نویی بلانش

به فرانسوی (Nuit Blanche)یا شب سفید که با نام‌های دیگری چون شب بدون خواب در فرانسه یا شب روشن نیز خوانده می‌شود یک فستیوال هنری شبانه است که هر ساله برگزار می­ شود. در مورد زادگاه اصلی آن بین پاریس، سنت پترزبورگ و برلین مورد اختلاف است اما با الهام گرفتن از تمامی اینها، ایده این فستیوال هنری شبانه از سال ۱۹۹۷ میلادی در سراسر دنیا از تورنتو تا تل‌آویو و از لیما تا لیدز کشیده شده‌است. این رویداد هنرهای معاصر از زمان آغاز به کار خود تا به امروز هم از نظر مقیاس و هم از نظر حجم برنامه هایش رشد داشته است. علیرغم برخی انتقادها، این رویداد سالیانه به رشد و ارتقا خود ادامه داده است

در فستیوال نویی بلانش، بازدیدکنندگان می توانند به صورت رایگان از موزه ها، گالری‌های خصوصی و عمومی و سایر موسسات فرهنگی دیدن نمایند. مرکز شهر تبدیل به یک گالری می‌شود که در آن فضایی برای تاسیسات هنری، نمایش فیلم و موسیقی، رقص، گردهمایی‌های اجتماعی و دیگر فعالیت‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

در سال ۲۰۰۳ مونترال اولین شهر کانادا بود که مراسم نویی بلانش را برگزار کرد.  این مراسم در آخرین روز از هفته نورهای مونترال برگزار می­شد.  در سال ۲۰۱۰ میلادی این فستیوال ۱۸۰ رخداد دیگر که عموماً رایگان بودند را به نمایش گذاشت و حدوداً ۳۵۰٬۰۰۰ نفربازدید کننده را به خود جذب کرد. این جشنواره در سال ٢٠١۴ بیش از یک میلیون نفر از مردم خوشگذران را به خیابان ها آورد تا با آثار هنری سه بعدی ساخته شده توسط هنرمندان ملی و بین المللی تعامل برقرار نمایند. به محض غروب آفتاب، برنامه های زیادی در این جشنواره برای تماشا وجود دارد.  در این جشنواره هرگز نمی دانید که بعد از غروب آفتاب قرار است با چه سوپرایزهایی رو به رو شوید. حتی اگر تمام شب را بیرون بمانید تقریبا غیر ممکن است که بتوانید از تمام مراسم های این فستیوال  بازدید کنید.

امسال در سال ۲۰۱۸ هم در تاریخ ۲۹  سپتامبراز ساعت ۷ شب تا ۳۰ سپتامبر ۷ صبح  این مراسم فوق العاده جذاب در شهر تورنتو بر گزار شد. هرساله هنرمندان نواندیش و بسیار خلاقی در سراسر دان تاون تورنتو به نمایش آثار هنری مفهومی خود می پردازند. با توجه به اینکه از قبل از شروع مراسم از تمام هنرمندان در سطح بین المللی فراخوان به عمل می آید امسال دو بانوی ایرانی توانستند در این فستیوال هنری شرکت نمایند. خانم زهرا سالک هنر مفهومی خود را در رابطه با تجربه ی مهاجرت به اجرا در آورد.

اثر هنری دیگر مربوط به بانوی هنرمند خانم هاجر مرادی است . که در این اثر خانم مرادی از بازدید کنندگان خواسته تا با او همراه شده و در بافت گبه اش شرکت کنند و از این طریق به صورت بصری و نمادین روایت های مختلف از یک تجربه را به تصویر کشید.

 

این جشنواره توانسته به یکی از پر طرفدارترین فستیوال ها در سطح جهان تبدیل شود که بازدید از آن برای شما خالی از لطف نیست.  و ما آن را به هر شخص علاقه مند به هیجان ، هنر، عاشق کشف شگفتی ها پیشنهاد می کنیم

منبع: www.fa.wikipedia.org

www.toronto.ca