جاذبه های دیدنی کردستان

بدون شک یکی از قطب های مهم گردشگری شمال غرب کشورمان استان سرسبز و زیبای کردستان است. سنندج جاهای دیدنی خوبی در فصل بهار دارد و یکی از قشنگ‌ترین نقاط ایران بخصوص در فصل بهار کردستان و سنندج است. سنندج مکان های دیدنی متفاوتی دارد که آب و هوای لطیفی دارد و جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه های خروشانش آن را به یکی از استان های کشور با جاذبه های گردشگری بسیار تبدیل کرده است. این شهر به دو دلیل بیشتر مورد توجه گردشگران  قرار می گیرد، اولین ویژگی قدمت بالای این شهر است که دلیلی برای وجود آثار ارزشمند تاریخی است و دومین ویژگی آب و هوای عالی به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه. با سرزمین سفر  همراه شوید تا با چند نمونه نقاط دیدنی این استان شما را آشنا نماییم.

حمام خان سنندج

در قسمت بافت قدیمی شهر، می توانید یکی از بی نظیرترین بناهای تاریخی سنندج و به عبارتی «حمام خان» را ببینید. آنچه در کتیبه این حمام تاریخی آمده تاریخ ساخت این بنا را به زمان حکومت امان الله خان اردکان در دوره قاجار نسبت داده است.  این حمام در ضلع شمالی بازار قدیمی سنندج در خیابان انقلاب واقع است. تزیینات آهک‌بری داخل حمام و نقوش موجود بر روی دیوار آن در نوع خود بی‌نظیر و جالب است.

عمارت خسرو آباد سنندج

در بلوار خسرو آباد (شبلی) سنندج عمارت خسرو آباد قرار دارد عمارت باشکوهی که قدمت ساخت آن به دوران حکومت خسروخان اول اردلان می رسد، یکی از مشهور آثار تاریخی سنندج در بین گردشگران است. جالب است بدانید که عمارت خسرو آباد، با توجه به شواهد موجود، در دوره قاجار، قصر سلطنتی حاکمان شهر بوده است.  این عمارت زیبا که از وسط آن جوی آبی نیز می‌گذرد از دو قسمت اصلی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار و باغ خسروآباد که اطراف ۴ خیابان را گرفته و به چهارباغ خسروآباد معروف شده است.  به غیر خود شهر سنندج که مرکز استان است و جاهای دیدنی کم ندارد، هرچه به اطراف بروید به تعداد روستاها و جاهای دیدنی هم افزوده می‌شود.

 

عمارت آصف سنندج

خانه ای تاریخی که امروزه به موزه ای تماشایی تبدیل شده و در بین مردم به «خانه کرد» شهرت دارد. قدمت این بنای با شکوه به دوره صفویان باز می گردد که از قرار معلوم، در دوره قاجار و دوره اول پهلوی نیز بخش هایی به این عمارت اضافه شده است جذابیت های عمارت آصف به همینجا محدود نمی‌شود و حمام داخل این عمارت و نقش و نگارهایش و موزه مردم شناسی آن قشنگی‌هایش را چندبرابر کرده است.

 

دریاچه زریوار

مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی کردستان واقع شده. شهری که به خاطر سرسبزی دشت ها و آب و هوای معتدلش شناخته شده است. به جز بازار معروف آن که به ارزان بودن اجناسش معروف است، جاذبه معروف دیگر مریوان؛ دریاچه زریوار یا زریبار است، دریاچه‌ای که بزرگترین و قشنگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است. اسم اصلی دریاچه، زیراوبار بوده که در زبان کردی یعنی آب کف کنار و دلیل این نامگذاری تامین آب دریاچه از چشمه‌های اطرافش است. زریبار نیز در کردی یعنی دریاچه وار. بیش از ۳۱ نوع پرنده بومی و مهاجر همچون اردک، بوتیمار، پرستوی مهاجر و سنقر تالابی در این دریاچه زندگی می‌کنند و اطرافش را انواع پیچک ها، درختان سرو و بلوط و نیلوفر آبی دربرگرفته.

اورامانات

در ۶۵ کیلومتری مریوان روستای اورامانات واقع شده، جایی با دره‌های پرپیچ و خم، رودهای متعدد که از مجموع‌شان دو رودخانه سیروان و لیله به وجود آمده. اما آنچه اورامان را در زمره قشنگترین جاهای ایران قرار داده، خانه‌های پلکانی و سنگی روستاست که تصویری همچون شهر ماسوله در گیلان را به رخ می‌کشند و به هزار ماسوله شهره‌ است. دو بار در سال یکی در ۱۵ فرودین و دیگری در اواسط اردیبهشت مراسم پیرشالیار در این روستا برگزار می‌شود، مراسمی تاریخی که رقص و دف نوازی معروف آن گردشگران زیادی را به این نقطه می‌کشاند.