پنج دلیلی  که نشان می دهد سفر برای سلامت روان ما موثر است

وقتی که از سفر می گوییم اولین چیزی که به ذهن شما می رسد چیست؟ تعطیلا ت؟ ملاقات با افراد و فرهنگ های جدید؟و شاید هم تماشای غروب های دل انگیز در یک روز خاص  و یا منطقه خاص در حالی که سفر می تواند خیلی هیجان انگیز تر از این چیزها باشد. این که سفر برای سفر برای سلامت شما مفید ا ست تنها یک خبر ساده نیست بلکه بسیاری از حقیقات علمی ثابت کرده اند که کشف یک مکان جدید همراه با شگفتی برای سلامت روانی و عاطفی شما بسیار مفید است . ۵ عاملی که باعث می شود که سفر برای شما و شادیتان لازم باشد:

۱- استرس های روزانه :

استرس ها و خستگی های ناشی از کارهای روزانه می تواند ما را از آن چیزی که واقعا به دنبال آن هستیم دور کند یک روانشناس و نویسنده رویکردهای  روان شناختس بیان می کند: یک شکاف و یا دور شدن از شلوغی هی روز مره برای سلامت ذهن شما ضروری است و برای شما آرامش، شادابی و جوان سازی را به ارمغان می آورد. و چه راهی بهتر از آن که چمدان های خود را ببندید، مقصد مناسبی را برای خود پیدا کنید و به سفر بروید. مسافرت شادی را ترویج می دهد و به شما کمک می کند تا از موقعیت های استرس زا دور شوید.

۲- کمک به ایجاد تغییرات در شما:

کل مسیر به شما بیش از چندین سال یاد می دهد. یک مسافرت تجربی مخصوصا به یک کشور خارجی به شما یاد می دهد که کل زندگیتان را ارزیابی کرده و مجددا آن را بازیابی کنید. به گفته کارشناسان سفر ، اگر به سفر این اجازه را بدهید حتی می تواند توانایی ذهن شما را گسترش دهد ه طوری که خودتان هم متوجه نشوید. علاوه بر این درس های ارزشمندی در طول مسیر یاد می گیرید. در سفر شما شاهد تفاوت های زیادی هستید ، نه اینکه این تفاوت ها از شما بدتر یا بهتر باشند تنها در ارزیابی های خودتان به شما کمک می کند.

۳- افزایش شادی و نشاط در شما :

به جز این حقیقت آشکار که مسافرت این امکان را به شما می دهد که برای مدتی از کار فاصله بگیرید همچنین از دیگر فعالیت های روزمره هم اندکی دور شوید، حوادثو تجربیات در طول سفر به بازسازی ذهن شما کمک می کند و باعث تقویت روجیه و افزایش اعتماد به نفس در شما می شود

 

۴- باعث می شود از لحاظ روانی انعطاف پذیر باشید:

رفتن به منطقه ای که باعث می شود شما در آنجا احساس هیجان زدگی داشته باشید کمک فراوانی به شما از لحاظ ذهنی و احساسی خواهد شد.

از لحاظ دیگر مواجهه با مشکلات در محیط جدید و در بین افراد جدید باعث یادگیری تجارب جدید همچنین سازگاری با یک محیط جدید خارج از منطقه همیشه زندگیتان می شود. و همین امر باعث می شود شماانعطاف پذیرتر و از لحاظ احساسی قوی تر شوید. سفر باعث می شود صبر و حوصله شما زیاد شود همچین قدرتتان در تسلط بر مشکلات هم افزایش یابد که این حالت در برگشت به زندگی شخصیتان کمک فراوانی به شما می کند.

۵ باعث افزایش خلاقیت شما می شود:

به گفته یکی از مدرسان مدرسه بازرگانی کلمبیا سفر و قرار گرفتن در محیط جدید انعطاف پذیری شناختی شما و همچنین عمق و انعطاف پذیری فکری شما را افزایش می دهد. که همین امر منجر به افزایش خلاقیت در شما می شود .

سفرهای طولانی باعث افزایش بهره وری و توانایی حل مسئله می شود و حتی باعث ارتقاء کارتان می شود.

تعطیلت برای خیلی ها یعنی سفر  اگر برای شما هم اینگونه باشد سعی کنید یک تعطیلات  کوتاه اما برنامه ریزی شده داشته باشید تا از هرج و مرج در سفرتان به دور باشید.

تاثیر سفر بر روی جسم انسان

۱-بهبود کیفیت خواب

 وقتی به شهر ها و مکان هایی که دوست دارید می روید و از جاده ها و مسیر لذت می برید،در این صورت بدنتان استراحت می کند و به آرامش می رسد.

تفریح و گشت  و  گذار جسمتان را خسته می کند و روحتان را شاداب. بنابراین خواب با کیفتی را تجربه می کنید.
علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و نور آفتاب باعث افزایش ترشح ملاتونین (هورمون خواب) می شود و خواب راحتی را برایتان فراهم می کند.

۲-تامین ویتامینD

یتامین D نقش مهمی در سلامتی بدن دارد و باعث حفظ سلامت استخوان ها (افزایش استحکام استخوان، رشد، جذب کلسیم و غیره)، بهبود عملکرد عضلات بدن، کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری ام اس، چاقی مفرط و دیابت می شود.

بنابراین متوجه می شوید که با یک ویتامین مهم از نظر تاثیرگذاری مواجه هستید.زمانی که در سفر هستید، بیشتر در هوای آزاد قرار می گیرید و این مسئله باعث افزایش تماس نور خورشید با پوست شده و میزان ویتامین D بدن افزایش پیدا می کند.

در نهایت پس از بازگشت از سفر چگونه از مزایای آن استفاده کنید؟

یکی از پزشکان  به نام گرینبرگ در این زمینه می گوید : من مردم را تشویق می کنم که به جنبه های تجربی سفر خود توجه کنند مثلا اگر از غذایی در پاریس خوششان آمد سعی کنند دستور تهیه آن را یاد بگیرند تا بعد از سفر و در شرایط عادی زندگیتان آن را درست کنید تا لحظات خوش سفر فرانسه را برای شما تدایی کند.